FedEx gaat de concurrentie aan met Amazon. De vervoerder gaat voor kleine en middelgrote bedrijven nu ook de fulfilment verzorgen onder de naam FedEx Fulfillment. Dat heeft het bedrijf vorige week aangekondigd.
Retailers die hun fulfilment aan FedEx uitbesteden kunnen hun producten stallen in één van de 130 magazijnen van FedEx in de Verenigde Staten en Canada. De vervoerder zorgt er vervolgens voor dat de producten bij consumenten terecht komen.
Lees ook: FedEx gelooft niet in drones, maar wel in bezorgrobots
Concurrentie met Amazon
FedEx treedt met de nieuwe service in de voetsporen van Amazon. De webwinkelgigant biedt externe partijen al sinds 2000 de mogelijkheid om via haar website te verkopen. Deze verkopers kunnen er voor kiezen om ook het hele logistieke proces aan Amazon uit te besteden. Daar kleeft ook een nadeel aan voor retailers. Amazon is als webwinkelier namelijk een concurrent. De Amerikaanse gigant krijgt met de service inzicht in welke producten populair zijn en kan er vervolgens voor kiezen om deze producten zelf te verkopen. FedEx is geen retailer, dus webwinkeliers hoeven niet te vrezen voor concurrentie. De nieuwe service van FedEx lijkt daarmee een uitkomst voor retailers die al een sterke online aanwezigheid hebben en niet afhankelijk zijn van een ander verkoopplatform zoals dat van Amazon.
Redactie LogistiekProfs