In navolging van Scania hebben nu ook DAF en TNO platooning op de openbare weg
gedemonstreerd. Twee trucks reden gisteren op de N270 in Helmond. De eerste
truck werd gewoon bestuurd, maar de volgende vrachtauto reed volledig
automatisch, waardoor de chauffeur niets hoefde te doen.
Lees ook: Platooning kan transportbedrijf miljoen extra inkomsten bezorgen
Het
geautomatiseerd 2-Truck Platooning moet voor 2020 operatief zijn op de openbare
weg. TNO werkt hiervoor aan een vijfjarig programma dat efficiënt, zuinig,
schoon en veilig wegtransport mogelijk moet maken. Dat programma omvat niet
alleen technologie en veiligheid, maar ook regelgeving en logistieke inpassing.
Voor de ontwikkeling van 2-Truck Platooning werken TNO en DAF intensief samen.
Doelstelling is om beide vrachtwagencombinaties zo dicht mogelijk achter elkaar
te laten rijden, met een afstand van 1 seconde. Zo moet op termijn een
brandstofbesparing van 10 procent worden gerealiseerd.
Redactie LogistiekProfs