Een groot deel van de Nederlandse wagenparkbeheerders ziet kansen voor elektrische en zelfrijdende voertuigen. Toch hebben ze ook behoefte aan extra kennis en training om zich voor te bereiden op hun veranderende rol als wagenparkbeheerder.
Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van Shell over ‘Het wagenpark van de toekomst’. Shell vroeg 750 wagenparkbeheerders in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen gevraagd naar hun verwachtingen op het gebied van alternatieve brandstoffen, nieuwe technologieën en diensten.
“Tot voor kort heeft de bedrijfswagenbranche relatief weinig veranderingen gekend, met uitzondering van enkele kleine verbeteringen. Dit zal echter niet lang meer duren. De branche wordt getransformeerd tot een samensmelting van nieuwe technologieën, diensten en een grotere connectiviteit”, zegt Katya Atanasova, Vice President van Shell Fleet Solutions in het rapport.
Alternatieve aandrijvingen
Meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders blijkt enthousiast over de toekomst in hun sector. De ondervraagden zien met name heil in het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen. 71 procent van de ondervraagden geeft aan voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. 53 procent van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypes in hun vloot te introduceren.
Technologie
Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de ondervraagden ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen, applicaties die ritten automatiseren of bijvoorbeeld ‘load sharing’- apps. Bij deze apps worden chauffeurs aan bedrijven gekoppeld die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen.
Nieuwe rol wagenparkbeheerders
Door nieuwe technologieën en de ontwikkelingen op het gebied van automatisering, verwacht bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders dat hun eigen rol zal gaan veranderen. Deze groep verwacht dat hun rol en focus gaat verschuiven van het managen van voertuigen naar het managen van mensen.
Uitdagingen in een veranderende markt
Ondanks de kansen die Nederlandse wagenparkbeheerders zien, ziet meer dan de helft ook uitdagingen. Uit het onderzoek blijkt dat operationele kosten (48 procent) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33 procent) gelden als de voornaamste uitdagingen. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich klaar te maken voor nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.