De toenemende robotisering in de logistiek heeft er nog niet voor gezorgd dat het aantal banen in de sector op de tocht staat. Uit een analyse van drie miljoen vacatures door onderzoeksbureau Intelligence Group blijkt dat de vraag naar medewerkers in de logistiek het afgelopen jaar juist groeide. Robots zouden voor veel bedrijven nog te duur zijn.
Al meerdere jaren wordt geroepen dat robots het werk van laaggeschoolde medewerkers in de logistiek en productie gaan overnemen. Zo waarschuwde minister Lodewijk Asscher in 2014 nog voor robotica. Zeker magazijnmedewerkers moesten volgens Asscher voor hun baan vrezen. “Robots zijn betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag, vragen niet om loonsverhoging en worden niet vertegenwoordigd door vakbonden.” Het ziet er echter naar uit dat de robots op de korte termijn nog geen betaalde banen gaan overnemen. In het Algemeen Dagblad stelt Ben Rogmans van arbeidsmarktonderzoeksbureau Intelligence Group dat hier een aantal logische verklaringen voor zijn. “Voor veel bedrijven is het nu nog te duur om te investeren in robots, of de technologie is nog niet beschikbaar. Tegelijkertijd is er door de aantrekkende economie wel extra werk en dat moet in die gevallen dus worden gedaan door mensen.”
Robot in ontwikkeling
Veel robots die nu op de markt zijn, zijn nog niet in staat om mensen op bepaalde aspecten te evenaren. Zo kunnen robots niet goed reageren op onverwachte situaties of missen ze de finesse om bepaalde producten te pakken. De technologie is echter sterk in ontwikkeling. Vorige week werd bekend dat de Britse supermarkt Ocado in zijn distributiecentrum groente en fruit door een robot wil laten picken. De robotarm, die momenteel in het dc wordt getest, ziet eruit als een buigzame grijper met vijf vingers. Luchtdruk zorgt ervoor dat de hand het product kan voelen en grijpen. Een dergelijke hand zou voedselverspilling tegen kunnen gaan omdat de grijper voorzichter is dan een gemiddelde mensenhand.
Arbeidsmarkt in verandering
Rogmans denkt robotisering op de lange termijn wel invloed gaat hebben op de werkgelegenheid in de sector. “Het is veel aannemelijker dat de beroepen in deze sectoren sterk zullen veranderen. Neem een tractorbestuurder, dat is bij uitstek zo’n beroep dat gaat worden overgenomen door zelfrijdende tractors. Die rijden nu al rond in magazijnen en die zullen uiteindelijk ook de weg op gaan. Dat kan nog tien of vijftien jaar duren, maar die ontwikkeling gaat er komen.
Volgens Henri de Groot, hoogleraar regionale economische dynamiek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, is het van belang dat werknemers blijven investeren in om- en bijscholing, om zo de ontwikkelingen voor te blijven. “Het idee dat je heel je leven bij één baas werkt, is achterhaald”, aldus De Groot in het AD. “Het ligt voor de hand dat we meerdere taken of heel andere taken krijgen. Om de negatieve effecten van robotisering te dempen, zullen we moeten investeren in om- en bijscholing. Daarin kunnen zowel werkgevers, werknemers als kennisinstellingen stappen zetten.”
Redactie LogistiekProfs