Schoenenretailer Omoda is verkozen tot Logistieke Webshop van het Jaar. De retailer gooide hogen ogen bij de jury met het oprekken van de cut-off tijd, het bieden van afhaalpunten in winkels en de mogelijkheid om een bezorgmoment te kiezen.
Omoda start daarnaast met bezorgingen op dezelfde dag in Rotterdam, door middel van fietskoeriers. De retailer introduceert binnenkort een 3D-app, waarmee consumenten hun schoenmaat kunnen meten en Omoda kan adviseren bij de juiste schoenmaat. Dit moet leiden tot een lager retourpercentage. “Wat tijdens ons jurybezoek met name in het oog sprong was dat de omnichannel gedachte bij Omoda echt in hun DNA zit”, aldus juryvoorzitter Egbert Guis. “Eén voorraad voor zowel de winkels als de online webshop. Daarnaast analyseert Omoda op een slimme manier hun data, waardoor het logistieke proces goed geoptimaliseerd kan worden, en de positieve klantbeleving wordt vergroot. En de 3D app, die Omoda momenteel uitrolt is een prachtig voorbeeld van slimme innovatie, die uiteindelijk de retourstroom zal helpen te verminderen.”
Publiekprijs voor MyMicro
Omoda liet MyMicro, webwinkel in onderdelen voor elektronische apparatuur, en Nespresso achter zich. Ook deze webwinkeliers werden geprezen om de service die ze consumenten bieden. Het was dan ook een close call tussen de winnaar en de andere finalisten. De vijfkoppige jury werd gevormd door uit logistiek adviseur Egbert Guis, Henk Delfos (GfK), Paul Haagh (Groenewout) en Emile van Rijn (EVO). Tijdens de verkiezingsavond werd ook een publiekprijs uitgereikt. Deze ging naar MyMicro.
Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Het distributiecentrum van Omoda in Zierikzee