Nedcargo haalt vrachtwagens van de weg met distributiecentrum België

Redactie
09 november 2016
2 min

Nedcargo opent in het voorjaar van 2017 een mega distributiecentrum in België. Vanuit het nieuwe dc in Willebroek wil Nedcargo de hele Benelux bevoorraden. 

Het distributiecentrum beslaat een oppervlakte van veertigduizend vierkante meter. In 2019 wil Nedcargo dit uitbreiden met nog eens twintigduizend vierkante meter. Het gebouw ligt naast een terminal aan het Zeekanaal Brussel-Willebroek. De aan- en afvoer van producten gebeurt daarom per binnenvaart. Volgens de logistiek dienstverlener is dat een grote verbetering. Momenteel sleept het duizenden containers per vrachtwagen door Nederland en België, omdat de huidige distributiecentra niet ontsloten zijn door trein of binnenvaart. Frank van Steijvoort, directeur Nedcargo België, noemt de locatie dan ook ‘een droom voor elke logistiek dienstverlener’. “Het wordt een op onze klanten afgestemd warehouse dat voldoet aan de laatste veiligheids- en milieueisen. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om flink uit te breiden en nieuwe klanten te bedienen. En dan ligt het ook nog aan een terminal!” 

Vanuit het dc in Willebroek zal Nedcargo duurdere producten als wijn, likeuren en specifieke A-merken vervoeren. Voor deze producten ligt het zwaartepunt in de Benelux namelijk zuidelijker. Daarnaast is de plek goed voor producten van overzeese import. “Het ligt aan het zeekanaal en we kunnen een binnenvaartdienst direct op het distributiecentrum starten. We openen dan ook markten als importeurs van levensmiddelen zoals rijst, zaden en andere agrarische grondstoffen. Wij zullen voornamelijk concurreren met de locaties in de zeehavens waar deze producten traditiegetrouw behandeld en opgeslagen worden”, legt Van Steijvoort uit. 

Nedcargo bouwt in Nederland aan een distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. Dit dc ligt aan binnenvaartterminal Alpherium. Door het inzetten van binnenvaartschepen wil het bedrijf tienduizend vrachtwagens van de weg halen en zo milieuvriendelijker werken.

Redactie LogistiekProfs 

Gerelateerde artikelen