Amsterdamse winkeliers pleiten voor een heffing op thuisbezorging. Alleen zo kan de wildgroei aan bezorgbusjes in steden worden bestreden. “Het is niet normaal om inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd.”
In een interview met het AD stellen de winkeliers, verenigd in het MKB Amsterdam, dat er een prikkel nodig is voor gedragsverandering. De mogelijke prikkel: een taks op thuisbezorging. Klanten die een product online bestellen, kunnen deze gratis of met korting afhalen bij een pakketpunt. Moet het pakketje toch thuisbezorgd worden, dan dient er extra te worden betaald.
“Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd,” zegt Guido Frankfurther van MKB Amsterdam. “Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn appartementencomplex dagelijks worden afgegeven. Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.”
Volgens Frankfurther is het nóg beter wanneer consumenten gewoon een fysieke winkel bezoeken. “Het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren.” De bestuurder van MKB Amsterdam ontkent echter dat het voorstel puur is bedoeld om mensen naar de winkelstraat te leiden. “Het is ingegeven vanwege de steeds slechtere bereikbaarheid van de binnenstad. Maar het pleidooi voor gewone winkels komt er wel bij. Die staan onder druk.”
<span id=”selection-marker-1″ class=”redactor-selection-marker” data-verified=”redactor”></span>