55 procent van de logistieke bedrijven in
Nederland wil uitbreiden, fysiek groeien of verplaatsen. Dat blijkt uit het
onderzoek Logistiek in Beeld van Stec Groep onder 300 grote verladers en
logistiek dienstverleners. De bedrijven
geven hun huidige locatie gemiddeld een 7,8. Bedrijven zijn dus niet ontevreden over hun huidige situatie, maar willen verplaatsen omdat er sprake is van groei, aanpassing
van de supply chain of efficiencyvergroting van het netwerk.
Nieuwe logistieke plekken
Ruim 40% van
de logistieke bedrijven zoekt over grote afstand. De helft van deze groep heeft
een spontane voorkeur voor Zuid-Nederland, daarnaast voor de Randstad,
Oost-Nederland en minder voor Noord-Nederland. Opvallend is dat de helft van de
bedrijven interesse heeft in nieuwe logistieke plekken, buiten de hot spots die
zij nu in hun hoofd hebben.
Transportkosten belangrijkste locatiefactor
In de top 3
van wat de logistieke bedrijven belangrijk vinden bij hun locatiekeuze staat
aan kop: transportkosten. Opvallend zijn daarna de zeer hoge score voor
beschikbaarheid personeel en kosten personeel. Logistieke bedrijven zijn ervan
doordrongen dat de arbeidsmarkt een steeds belangrijkere factor voor hun succes
is.
Bedrijven beïnvloedbaar in locatiekeuze
Volgens Logistiek in Beeld kunnen
aanbieders van grond en gebouwen zich onderscheiden met een optimale
bereikbaarheid over de weg, snelle operationaliteit en ruime planologische
mogelijkheden. Een kwart van de bedrijven geeft aan niet volledig rationeel haar locatiekeuze
te maken. 75 procent geeft aan wel rationeel te kiezen, aldus Logistiek in
Beeld. Opvallend is dat een grote groep (43 procent) aangeeft toch niet alle
feiten te hebben over de verschillende alternatieven die men heeft. Stec Groep benadrukt dat een grote groep bedrijven daarom beïnvloedbaar is in haar locatiekeuze.
Redactie LogistiekProfs