Mercedes-Benz is met een zelfrijdende vrachtwagen de Duitse snelweg opgegaan. De Duitse vrachtwagenproducent wil graag meer inzage in hoe de vrachtwagens in de praktijk functioneren zodat er in de toekomst op grotere schaal gebruik kan worden gemaakt van de technologie.
Na een groot aantal testen binnen een veilige omgeving werd de truck nu getest op de openbare weg. De vrachtwagen reed tussen de Duitse steden Stuttgart en Denkendorf over een afstand van ruim twintig kilometer.
Tijdens deze eerste proefrit die succesvol verliep, zat een bestuurslid van Daimler, waar Mercedes-Benz onderdeel van is, achter het stuur.
Chauffeur controleert
In een zelfrijdende vrachtwagen is wel een chauffeur aanwezig die, ingeval van een naderend probleem of gevaarlijke situatie, kan ingrijpen. Verder rijdt het voertuig volledig zelfstandig op een automatische piloot. Het systeem maakt daarbij gebruik van onder meer camera’s, radar en adaptieve cruise control waardoor de afstand tot de voorganger gewaarborgd blijft. De chauffeur blijft ook in deze nieuwe situatie verantwoordelijk en zal tijdens de rit het systeem monitoren.
Aantal ongelukken
De zelfrijdende vrachtwagen, zogenaamde autonome wagens, moeten er voor zorgen dat het aantal ongelukken met vrachtwagens drastisch afneemt. In 90 procent van de ongelukken is een bestuurdersfout de oorzaak van het ongeluk wat voornamelijk komt door vermoeidheid of afleiding van de bestuurder.
Lees ook: Eerste zelfrijdende vrachtauto’s de weg op
Zelfrijdende vrachtwagens in Nederland
In Nederland werd begin van dit jaar ook een test gehouden met zelfrijdende vrachtwagens. Een konvooi van drie Scania-vrachtwagens reden in februari over de A28 bij Zwolle onder het toeziend oog van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.
Ook in de Verenigde Staten worden er sinds dit jaar proeven gehouden met autonome wagen op de openbare weg.
Afbeelding: Het streven van Mercedez Benz is om in 2025 met dergelijke trucks over de snelweg te rijden. De chauffeur hoeft zijn aandacht niet bij de weg te houden, maar kan rustig op zijn iPad kijken.
Redactie LogistiekProfs