Mercedes-Benz wil de kosten van zijn logistiek met twintig procent per voertuig verlagen en heeft daar miljoenen voor over. Daarom gaat het zijn supply chain volledig herzien.
Logistiek hoge kostenpost
De kosten voor de logistiek zouden hoger uitvallen omdat het veel assemblagelocaties buiten Duitsland heeft, terwijl de onderdelen nog allemaal uit Duitsland komen. De logistiek is hierdoor een ‘zeer significantie’ kostenpost. De logistieke kosten zouden soms zelfs hoger zijn dan de productiekosten in lage-lonen landen. “Met meer dan dertig modellijnen elk opgebouwd uit duizenden onderdelen is de complexiteit enorm”, aldus Markus Schaefer, hoofd productie bij Mercedes.
Realtime informatie
Er wordt gewerkt aan een nieuw supply chain-systeem waarbij de onderdelen in speciale sorteercentra worden uitgepakt. Vervolgens worden deze gegroepeerd doorgestuurd naar de daarbij horende productielijn. Toch komen ook hier uitdagingen bij kijken. Belangrijk is om het juiste onderdeel op het juiste moment naar de specifieke fabriek te sturen. Daarnaast moet er op gelet worden dat de voorraad niet te groot is, maar er ondertussen wel voldoende buffer is om het productieprodces niet in gevaar te laten komen.
Daarom spelen nieuwe informatietechnologieën bij de nieuwe supply chain-strategie een belangrijke rol. Er wordt gewerkt met gereedschappen die werken met realtime radiosignalen.
Redactie LogistiekProfs