Logistieke startup Synple heeft vrijdagavond een Accenture Innovation Award in de wacht gesleept. De jury prees het samenwerkingsplatform voor wegvervoerders om zijn ‘eenvoudige maar baanbrekende model’.
Accenture reikt jaarlijks in verschillende sectoren de Innovation Awards uit aan de meest innovatieve bedrijven. In de categorie travel, transport en logistiek wisten 130 bedrijven zich te plaatsen. Synple zat in de finale met vijf andere partijen, die afgelopen vrijdag voor een groot publiek hun innovatie presenteerden. Na de pitch kwamen er vragen uit het publiek en van de jury over het verdienmodel, de toekomstperspectieven en het innovatieve onderscheid met andere initiatieven.
‘Synple is veelbelovend’
De jury, bestond uit een afvaardiging van de sectoren travel, transport, logistieke en innovatie-experts, waaronder Mattijs ten Brink (ceo Transavia en jury voorzitter), Onno Benninga (directeur bij Google) en Martin Gussinklo (planningsdirecteur bij FedEx Express). Synple zou op de punten ‘impact op de wereld’, ‘schaalbaar business model’, ‘sociale innovatie’ en ‘technische innovatie’ hoog scoren. “Met name het eenvoudige en toepasbare horizontale samenwerkingsmodel, dat concreet wordt toegepast door Synple is veel belovend”, aldus Mattijs ten Brink, ceo Transavia, tijdens de prijsuitreiking.
Synple ontvangt 25.000 euro voor advies van Accenture. De startup gaat dit bedrag naar eigen zeggen inzetten om transportbedrijven verder te helpen innoveren.
Samenwerkingsplatform voor transporteurs
Met het platform van Synple kunnen transporteurs vrachten combineren en ritten uitwisselen. Eén op de vier vrachtwagens zou leeg over de weg rijden. Synple wil dit ‘leegrijden’ met 50 procent verminderen. Net als digitale transportplatformen als Uberfreight, Convoy en Saloodo gebruikt Synple slimme technologie om vracht en capaciteit te matchen. “Uniek aan Synple is dat het realtime slimme combinaties kan maken van ritten tussen transporteurs onderling”, aldus de startup.
Eerder dit jaar ontving Synple een investeringsbedrag van 1,1 miljoen euro van Mainport Innovation Fund II en Newion. Met het bedrag wil Synple uitbreiden naar de rest van Europa. “Met onze investeringspartners gaan we de komende jaren deze groei realiseren en die zelfs nog verder versnellen. We willen snel heel Europa bedienen.”