Wat gaat 2019 de logistieke sector brengen? Zet de groei door en nemen daarbij ook de kosten en de krapte op de arbeidsmarkt toe? Welke rol gaat technologie spelen? De schrijvende experts van LogistiekProfs werpen wederom een blik in de glazen bol. Ze spreken zowel hun verwachtingen als wensen voor het nieuwe jaar uit.”Ik hoop dat we in 2019 een reactie zien op de trend dat alles steeds sneller moet.”
‘Slow logistics’
Marcel te Lindert – journalist logistiek & supply chain
“Ik hoop dat we in 2019 een reactie zien op de trend dat alles steeds sneller en sneller moet. Onlangs nog schetste Albert Heijn ons het vooruitzicht dat straks in de supermarkt professionele shoppers rondsjezen om tien tot vijftien boodschappen bij elkaar te grissen en binnen een uur aan de deur te brengen. In Amsterdam opent Albert Heijn volgens het FD zelfs een eigen keuken om Allerhande-maaltijden te bereiden en te bezorgen. Ik lees die berichten met gemengde gevoelens: nog meer onderbetaalde bezorgers die mij op hun scootertjes van de sokken rijden.
Datzelfde gevoel krijg ik steeds vaker bij al die webwinkels met hun cut-off tijden rond middernacht. Toegegeven, ik heb ook wel eens ’s avonds laat wat besteld op internet. Maar het begint me tegen te staan dat duizenden mensen hun biologische klok voor een habbekrats frustreren omdat ze ’s nachts pakketten moeten verpakken, verzenden en sorteren. Terwijl de meeste consumenten met een beetje beter plannen hun bestelling best wat eerder hadden kunnen plaatsen. En bovendien wat minder hadden kunnen bestellen om retouren te voorkomen. Verhelderend voor veel consumenten was de bijdrage onlangs op NOSop3 met de titel ‘Retour Rumoer; de groeipijnen van de bezorgingsstaat’.
Kunnen we dit de consument kwalijk nemen? Slechts ten dele. Zolang we als sector een snelle, kosteloze levering tot norm verheffen, zal de consument daarvan gebruik maken. Dat is ook de reden waarom ik in het nieuwe jaar maar weer eens probeer een paar kilootjes kwijt te raken: als die zak chips in huis is, gaat die ook op. Het aanbod creëert de vraag. De media kunnen hooguit proberen om de consumenten zoals NOSop3 voor te lichten over de gevolgen van te laat en te veel bestellen.
De kans op succes is groter als webwinkels proberen de vraag te sturen. Dat kan door de verzendkosten voor snelle leveringen te verhogen. Of misschien nog beter: geef consumenten korting als ze bereid zijn om twee of drie dagen te wachten, zoals trendwatcher Howard Saunders onlangs op een congres in Amsterdam voorstelde. Dat zou best wel eens kunnen werken. Consumenten zijn immers ook bereid om weken te wachten op hun goedkope gadgets die ze via AliExpress hebben besteld. En als consumenten toch bereid zijn om meer te betalen voor een snelle levering? Dan kunnen we die orderpickers en bezorgers in ieder geval wat beter betalen.”
‘Het jaar van exponentiële connectiviteit’
René de Jong – Sales Director Benelux bij TomTom Telematics
“Eén van de leidende technologische trends is de exponentiële groei van connectiviteit, waardoor alles met alles wordt verbonden. Zowel in de privé als de zakelijke omgeving. In 2019 zullen steeds meer voertuigen, berijders en klanten in het logistieke proces realtime verbonden zijn met kantoor en elkaar.
Met behulp van deze voertuigconnectiviteit zullen logistieke spelers in staat worden gesteld om betere beslissingen te nemen voor hun klanten en bedrijfsvoering. Dit zal ook noodzakelijk zijn, aangezien de verstedelijking verder zal zijn toenemen. In combinatie met de noodzaak om bedrijfsprocessen mileubewuster in te richten zal de fijnmazige distributie nog gedifferentieerder plaatsvinden. Exponentiële connectiviteit stelt logistieke bedrijven in staat hierop succesvol in te spelen.”
‘Het einde van het generieke pakkettarief’
Ken Zschocke – Docent Logistiek & Supply Chain Management
“Na al de ophef rondom vertraagde en niet geleverde pakketten beginnen we het nu wel langzaam te begrijpen: We kunnen de pakketgolf niet meer zomaar blijven accepteren. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse overheid. De ‘maatregelen’ die vervoerders ieder jaar nemen om storingen gedurende de kerstperiode te voorkomen zijn dan ook al lang niet meer voldoende. Enkele grote webshops melden dit jaar zelfs dat hun primaire vervoerder pakketten tijdelijk niet meer ophaalt vanwege de drukte. Er zal een sturingsmechanisme moeten komen waarin bij levering ontstaande kosten eerlijk doorberekent, en dergelijke capaciteitsbeperkingen mee worden genomen. Dit kan in eerste instantie vanuit de vervoerder richting de webshop, maar uiteindelijk zal ook de consument zelf betrokken moeten worden. Nog durft er niemand over te stappen naar een (echt) ander beprijzingsmodel dan aantallen/kilo, vanwege een mogelijk verlies van klanten. Het onderwerp speelt echter bij iedere grote vervoerder, en een aantal innovatieve spelers beginnen 2019 met pilots rondom dynamische beprijzing.
Het doel komend jaar moet daarom zijn de enorme verzendpieken die er in de e-commerce veroorzaakt worden af te vlakken en te spreiden over een langere periode. Dit kan door middel van ratio-tarieven, waarbij de vervoerder uitgaat van de daadwerkelijke of verwachte vraag gedurende de dag. Is het bij voorbeeld maandag in een week voor kerst, dan worden er factoren over de gemiddelde prijs gerekend die leiden tot een hoger tarief vanwege: a) de algemene drukte op de maandag en b) de hogere vraag gedurende de kerstperiode. Verder is het mogelijk vroege aanlevering te stimuleren door middel van prijsverschillen gedurende de dag (lage prijs in de ochtend, hoge prijs in de avond). Men kan in dergelijke prijsmodellen dus uitgaan van pieken die veroorzaakt worden door seizoen, weekdag of kloktijd. Deze aanpak stimuleert proactief gedrag en werkt beide kanten op: Webshops en consumenten die minder waarde hechten aan definitieve next-day zullen ook minder gaan betalen als zij pakketten injecteren op voordelige momenten, bij voorbeeld de donderdagochtend.
Pakketland moet daarom gaan bewegen richting dynamische prijsmodellen die voor andere sectoren al lang zelfsprekend zijn. Surge pricing is hier een mogelijk voorbeeld voor. Uiteindelijk ligt deze keuze dan ook in het interesse van alle betrokkenen: Vervoerder en webshop hebben minder last van pieken, de consument krijgt de beste prijs en service, en de maatschappij boekt vooruitgang op het gebied van duurzame levering.”
‘Digitalisering wordt belangrijker bij toenemende onzekerheid’
Hans Groen – Adviseur Supply Chain en Performance Management
“Zowel de onzekerheid die wordt veroorzaakt door de verstoorde verhoudingen tussen de
Verenigde Staten en China als de klimaatverandering zullen in 2019 een cruciale rol gaan spelen. Digitalisering biedt echter mogelijkheden om deze uitdagingen aan te kunnen.
Om de toenemende complexiteit van supply chains en tariefoorlogen het hoofd te bieden, biedt technologie steeds meer kansen om de juiste beslissingen te nemen. Bij het nemen van strategische beslissingen kan kunstmatige intelligentie of vormen daarvan, niet meer genegeerd worden. Data analyse en data mining om de keuzes van afnemers te voorspellen en daarop uw supply chain in te richten is essentieel. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld heroverweging van productielocaties, andere vormen van transport en als gevolg daarvan herinrichting van uw supply chain.
China blijft aan de weg timmeren. Met een geheel nieuwe infrastructuur, niet alleen in China zelf maar ook met het inrichten van de Zijderoute. Hierdoor ontstaan complete nieuwe opportuniteiten voor uw supply chain. Ook investeert China meer en meer in infrastructurele projecten in het Westen. In Zuid-Europa investeert China in nieuwe havens en transport oplossingen. Het ontsluit de Zuid-Europese route.
Het klimaat zal niet minder onstuimig worden. De voorspellingen zijn alles behalve rooskleurig. Dit kan en zal tot disrupties leiden van uw supply chain. Het korter maken van uw totale supply chain, verminderen van het aantal ’tiers’ en dichter bij huis produceren, kan een strategische overweging zijn.
Op transportgebied zult u meer en meer geconfronteerd worden met heffingen op fossielen. Investeer in nieuwe duurzame technologien. Deze ontwikkeling is onafwendbaar. Veel vrachtverkeer van Nederlandse transporteurs blijft steeds dichter bij huis. Lange internationale ritten worden overgenomen door Oost-Europese vervoerders. Door de kortere routes wordt elektrisch rijden ook in praktisch opzicht steeds meer een optie.
Samengevat: de supply chain zal de komende jaren qua inrichting en gebruik van middelen stevig veranderen. Digitale oplossingen, analyse, mining, artificial intelligence kunnen helpen de juiste keuzes te maken in een uiterst complexe omgeving die in de nabije toekomst onzeker en onstabiel zal blijven.”
Heeft u als logistiekeling iets toe te voegen aan de voorspellingen van onze experts? Laat hieronder dan uw reactie achter.