‘Logistiek houdt de snelheid er in 2018 in’

Redactie
08 januari 2018
2 min

De transport- en logistieksector zal ook in 2018 groei realiseren. ING verwacht een groei van 3,5 procent en een omzetstijging van 5 procent. “Doordat de kosten sneller stijgen dan de tarieven, zullen bedrijven desondanks efficiënter en productiever moeten worden om hier ten volle van te kunnen profiteren”, aldus de bank. 

Over vrijwel de hele linie is er sprake van flinke volumegroei: 3,5 procent, hetzelfde percentage als in 2017. Naar verwachting neemt de omzet daarbij gemiddeld met 5 procent toe. De kosten zullen in 2018 met 2 procent tot 5 procent naar verwachting echter ook harder stijgen door hogere lonen en brandstofkosten. ING: “Doordat volledig doorberekenen voor bedrijven lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren.”

Gunstig ondernemersklimaat 

Over vervoersvraag heeft de transport- en logistieksector niet te klagen. Na een sterk 2017 met een volumegroei van 3,5 procent heeft het oordeel over het ondernemersklimaat het hoogste punt sinds de crisis bereikt. In het binnenland zorgen vooral de bouw, detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners van de opbloeiende Europese economie die positief doorwerkt bij opdrachtgevers in de industrie en de groothandel.

Logistieke dienstverleners blijven in 2018 groeien, maar tegelijkertijd zorgt de groeiende e-commerce voor weglek van omzet naar pakketvervoerders en grote online-retailers als Coolblue, Zalando en Amazon. Door het commerciële belang van snelheid en betrouwbaarheid krijgt logistiek hier steeds meer (strategische) prioriteit. Ook ladingplatforms veroveren een positie op de markt. Dit dwingt tot stappen in benutting van ICT en een intensieve klantrelatie.

Uitdaging: aantrekken personeel

Een belangrijke uitdaging voor succes in 2018 is het aantrekken van personeel. De helft van de bedrijven in het goederenvervoer kampt al met een tekort aan chauffeurs en logistieke medewerkers. Deze uitdaging speelt vooral in het wegvervoer, logistiek en openbaar vervoer, maar ook in de binnenvaart. In warehousing zijn op dit moment veel extra medewerkers nodig, maar ING verwacht dat een groot deel van deze arbeidsplaatsen door de toenemende robotisering binnen tien jaar zal verdwijnen. 

Efficiëntieslag

Aangezien hogere tarieven realiseren transport- en logistiekbedrijven onvoldoende lukt, gaat het vooral om slagen te maken in efficiëntie. Dit gaat gepaard met toenemende intelligentie ondersteund door data en ICT, die bijvoorbeeld zorgt voor een hogere bezettings- en beladingsgraad. Het is gezien de stijgende lonen belangrijk dat de toenemende drukte zich dit jaar ook gaat uitbetalen in hogere prijsniveau’s. Veel bedrijven snakken naar winstgevende groei.

Gerelateerde artikelen