Linde Material Handling wil de communicatie tussen vlootbeheerders en bestuurders verbeteren middels een app. Met de Truck Call-app worden meldingen aan heftruckchauffeurs digitaal verstuurd. De beschikbare chauffeurs kunnen de opdracht vervolgens aannemen of afwijzen.
De Linde Truck Call-app is onder meer bedoeld voor het toewijzen van ongeplande rij-instructies, bijvoorbeeld wanneer een vrachtwagen met goederen veel later aankomt dan gepland. De heftruckchauffeur die zich ergens in het magazijn bevindt moet dan in korte tijd opgeroepen en geïnstrueerd worden.
“In principe werkt het zoals bij een moderne taxi”, vertelt Marietta Landsmann, Senior Manager Digital Products bij Linde Material Handling. “Daar komen opdrachten binnen als: ‘Een taxi voor acht personen naar adres X.’ De aanvraag gaat dan rechtstreeks naar alle taxibusjes van het bedrijf – totdat een van de chauffeurs de opdracht aanneemt en uitvoert.”
Melding naar beschikbare chauffeurs
Dit principe hebben de ontwikkelaars van de Linde Truck Call-app toegepast op de logistieke processen van bedrijven met kleine heftruckparken. Het downloaden en registreren gebeurt via de Google Play Store. Vervolgens meldt de vlootbeheerder alle voertuigen aan, inclusief de uitvoering en eigenschappen. De app wordt geïnstalleerd op de mobiele telefoons van de heftruckchauffeurs.
Wanneer er een transport- of orderpick opdracht binnenkomt, voert de leidinggevende de betreffende informatie in het systeem in. Dat verstuurt vervolgens automatisch een melding naar alle beschikbare chauffeurs. Zij kunnen de opdracht vervolgens aannemen of afwijzen.
Benutten capaciteit
Landsmann: “Doordat opdrachten digitaal worden toegewezen aan de truck, wordt de capaciteit van de trucks beter benut en kunnen ze meer opdrachten aannemen dan voordat ze de app gebruikten.”