Webwinkels die ook in de rest van Europa willen verkopen, kunnen het beste in zee gaan met een fulfilmentpartner in Limburg. Dat schrijft Emerce naar aanleiding van de expertgroep e-Fulfillment en Warehousing van ShoppingTomorrow.
Omdat de locatie van het magazijn invloed heeft op de kosten en prestaties van webwinkels, doen bedrijven er verstandig aan om hun fulfilment zo dicht mogelijk bij de Belgische en Duitse grens te plaatsen. De webshop kan dan aansluiten op grote Europese logistieke knooppunten, aldus Emerce. Dit heeft invloed op de verzendtarieven. In omringende landen kunnen zelfs nationale verzendkosten worden gehanteerd.
Daarnaast biedt fulfilment in Limburg voordelen voor de cutoff-tijd die webwinkels hanteren. “Vanuit een e-fulfilment magazijn in Limburg blijkt het mogelijk om bijvoorbeeld voor Duitsland een cutoff-tijd van 19.00 uur in de avond te hanteren terwijl vanuit een locatie in Brabant bijvoorbeeld vaak 15.00 uur in de middag geldt. Eenzelfde verschil geldt voor België”, stelt voorzitter Roy Lenders. De meeste pan-Europese verdeelpunten van internationale pakkervervoerders bevinden zich op zo’n vijftig tot honderdvijftig kilometer van midden- en noord-Limburg. Dit heeft als voordeel dat pakketten direct het internationale transitverkeer in kunnen, zonder eerst naar een nationaal verdeelpunt in Nederland te hoeven.
Redactie LogistiekProfs