De rentabiliteit bij bedrijven in wegvervoer is in 2015 iets verbeterd ten opzichte van een jaar eerder. Ook voor 2016 wordt een marginale verbetering verwacht, al staan de tarieven nog steeds onder druk. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO).
De gemiddelde rentabiliteit (exclusief eigen rijders) in het binnenlandsvervoer kwam in 2015 uit op + 0,1 procent. Een verbetering, aangezien de rentabiliteit een jaar eerder nog -0,7 procent bedroeg. In het grensoverschrijdend vervoer namen de rendementen met gemiddeld 0,6 procentpunt toe. Gemiddeld behaalden deze bedrijven een rendement van -2,8 procent (-3,4 procent in 2014). Ondanks de verbetering noteerden het vervoer van bouwmaterialen en de deelmarkt trucking nog altijd een verlies tussen de 4 en 4,5 procent. Gespecialiseerde deelmarkten zoals fysieke distributie, koel/vries en tank/bulk noteerden vorig jaar een positief resultaat.
Toename bedrijvigheid
Panteia stelt dat de bedrijvigheid in het binnenlands vervoer het afgelopen jaar is toegenomen. De toename is te zien in het aantal gereden kilometers per voertuig. Door de verbeterde bedrijvigheid stegen de opbrengsten in het binnenlands vervoer met gemiddeld 4,1 procent ten opzichte van 2014. In het grensoverschrijdend vervoer was sprake van een daling in de opbrengsten (-1,2 procent). De totale kosten namen bij de binnenlands vervoerbedrijven met 3,3 procent toe, terwijl grensoverschrijdende vervoerders hun kosten met 1,8 procent zagen dalen.
Bedrijven investeerden in 2015 meer in materieel en personeel. Het wagenpark werd bij binnenlandse vervoerbedrijven met 3,5 procent uitgebreid. Bij internationale bedrijven bedroeg die uitbreiding 1,5 procent. Ook in personeel werd geïnvesteerd. Bij binnenlandse bedrijven werd er 3,8 procent meer aan personeel besteed. Bij grensoverschrijdende bedrijven was dat 1,5 procent.
Prognose 2016
Op basis van de resultaten in het eerste kwartaal van 2016 heeft Panteia een raming gemaakt van de rentabiliteit over heel 2016. Het bureau verwacht dat de rentabiliteit in het binnenlandsvervoer op +0,3 uitkomt. Bij grensoverschrijdend vervoer gaat het om -2,5 procent.
Redactie LogistiekProfs