Kunstmatige intelligentie in de logistiek; techniek zat, maar waar blijft de mens?

AI_in_warehouse
Roland Bulder
Roland Bulder
28 april 2025
3 min

AI is hot. In vrijwel elk vakblad en tijdens elk event gaat het erover. En terecht: de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in de logistiek zijn indrukwekkend. We hebben het dan over zelfrijdende voertuigen, magazijnen vol slimme robots, systemen die razendsnel kunnen voorspellen wat er nodig is – en waar. AI laat ons processen beter plannen, goederen sneller leveren en ketens efficiënter organiseren.

Maar ondanks die alsmaar toenemende technologische kracht hoor je bij veel bedrijven achter de schermen een ander geluid: “Ja, mooi allemaal… maar hoe krijgen we onze mensen mee?” En daar zit precies de crux van dit verhaal.

AI is al verder dan veel bedrijven willen of kunnen gaan

De logistieke sector staat bol van de digitale innovatie. Realtime data, algoritmes, sensoren en integraties met 5G brengen ons op het punt waarop hele ketens bijna autonoom kunnen opereren. Voorraadbeheer op basis van live data, dynamische route-optimalisatie, voorspellende analyses die verstoringen voor zijn – het is allemaal geen toekomstmuziek meer. Sterker nog: automatische optimale planningen konden bijna 10 jaar geleden al worden gemaakt.

En toch zie je in de praktijk dat de implementatie vaak stokt. Niet omdat de techniek faalt, maar omdat mensen terughoudend zijn. Twijfels over controleverlies, onbekendheid met de technologie, angst voor verandering: het zijn menselijke factoren die bepalen of AI écht impact heeft.

De technologie is dus niet het probleem – wij zijn het struikelblok

Veel logistieke organisaties willen wel, maar weten niet hoe. Managers zien de potentie van AI, maar missen draagvlak binnen hun teams. Of er is wél enthousiasme, maar geen kennis om kansen om te zetten in concrete verbeteringen. Dit is precies waar de kloof zich bevindt. We hebben de technologie. We hebben succesvolle gebruikerscases. Maar zonder begrip, vertrouwen en betrokkenheid blijven de écht waardevolle toepassingen uit.

Technologie is belangrijk – maar mensen maken het verschil. Daarom moet de sector zich niet alleen richten op tools en systemen, maar ook op bewustwording, kennisdeling en verbinding.

Opleidingen, branche- en vakverenigingen spelen hier een belangrijke rol. Liever niet (nooit) als tech-leveranciers, maar als verbinders en drempelbenoemers. Zo kunnen tijdens bijeenkomsten, bedrijfsbezoeken en kennissessies professionals bij elkaar worden gebracht om van elkaar te leren. Om samen te verkennen hoe AI wél werkt – en waar het schuurt. Want alleen dan kunnen we de kansen écht benutten. Daarvoor is het belangrijk dat niet alleen de koplopers elkaar blijven versterken, maar dat we ook de grootste cynici en critici actief bij de discussie betrekken.

AI vraagt om leiderschap en lef

De logistiek van morgen draait echt niet om technologie alleen. Het draait om mensen die bereid zijn om anders te kijken, samen te werken en door de weerstand heen te bewegen. Niet elk bedrijf hoeft voorop te lopen, maar stilzitten is geen optie meer.

En misschien is dat wel de belangrijkste boodschap. AI is geen speeltje voor de IT-afdeling. Het is een strategisch thema dat vraagt om leiderschap. En om verenigingen als Vereniging Logistiek Management (VLM), die helpen om niet alleen te snappen wat er technisch kan – maar vooral hoe je het menselijk en daarmee toepasbaar maakt.

Roland Bulder

Roland Bulder begon zijn carrière ooit als slanke bedrijfsjurist, maar belandde al snel in management- en leidinggevende rollen – iets wat hij inmiddels al meer dan 20 jaar met veel plezier doet. Hij werkte voor allerlei organisaties in verschillende sectoren, maar de logistiek bleef altijd trekken. Sinds de zomer van 2023 is Roland voorzitter van de Vereniging Logistiek Management (VLM).

Gerelateerde artikelen