De fundamentele beginselen van magazijnbeheer zijn vandaag de dag nog net zo belangrijk als vijftig jaar geleden. Er wordt in de logistiek veel gesproken over nieuwe technologische innovaties die bijdragen aan de optimalisatie van material handling en warehouse management. Maar soms worden hierdoor de basisregels vergeten, zo schrijft Dave Luton in het magazine MM&D (Materials Management & Distribution. Volgens hem kunnen er behoorlijk wat kosten in het magazijn worden bespaard wanneer er wordt gekeken naar de fundamentele beginselen van magazijnbeheer. Maatregelen die al bekend waren voordat alle geavanceerde apparatuur het magazijn binnentrad.
Forecasting
Als eerste raadt Luton aan om de forecast te optimaliseren. Een goede prognose heeft namelijk zijn weerslag op veel processen in het magazijn, van voorraadbeheer tot material handling. Bedrijven die geen goede forecast hebben lopen constant achter de feiten aan. Dit zorgt voor een afname van de efficiency in de opslag en material handling.
Verkorten reisafstand product
Herwaardeer de duur van material handling. Door de opkomst van e-commerce worden bestellingen kleiner en de verwerking ervan vaak duurder en tijdrovender. Het loont daarom on nog eens goed te kijken naar de manier waarop material handling plaatsvindt. Allereerst is het belangrijk om de reisafstand van een product in het magazijn in te korten. Hierbij moet niet alleen naar de ‘horizontale’ afstand worden gekeken, maar ook naar de afstand die verticaal moet worden afgelegd. Voor optimale picking efficiency moet altijd ‘knee to shoulder’ als meetgraad worden aangehouden. Elke product dat buiten deze afstand ligt, zorgt voor een afname van de efficiency.
Geen onbeladen trucks
Zorg ervoor dat trucks nooit onbeladen rijden. Een voertuig is nu vaak belast met maar één taak: ontvangen of verzenden. Op de terugweg is deze dan vaak onbeladen. Dit kan u voorkomen door ontvangen en verzenden op dezelfde dock face plaats te laten vinden.
Productverpakkingen
Onderzoek of uw productverpakkingen nog volstaan. Verpakkingen zijn nu vaak geoptimaliseerd voor retailers, maar in de wereld van e-commerce zijn andere, vaak kleinere verpakkingen nodig. Door dit te optimaliseren bent u efficiënter in het verpakken en vervoeren van uw bestellingen.