Fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet noodgedwongen honderden Britse filialen sluiten door een fout bij vervoerder DHL. DHL, sinds vorige week distributiepartner van KFC, heeft door ‘opstartproblemen’ geen kip aangeleverd.
KFC werkte voorheen samen met het Zuid-Afrikaanse Bidvest, dat is gespecialiseerd in voedseltransporten. KFC besloot om op 13 februari over te stappen op vervoerder DHL, dat een ‘nieuwe benchmark voor fast food delivery’ beloofde. Na dat besluit zou KFC door meerdere partijen zijn gewaarschuwd, omdat DHL niet voldoende is toegerust op de bezorging van bederfelijke waren. Zo zou het de distributie vanuit een centraal depot willen regelen.
Problemen in computersysteem DHL
Het nieuwe ‘kipcontract’ zou bij DHL tot grote problemen hebben geleid in het computersysteem. De Daily Mail stelt dat er sindsdien sprake is van totale chaos in het distributiecentrum van DHL in het Engelse Rugby. Bovendien kwamen trucks met kip erin woensdag door een ongeluk uren vast te staan op de snelweg.
Restaurants moeten deuren sluiten
De restaurants van KFC zitten door de aanvoerproblemen zonder kip en moeten tijdelijk de deuren sluiten. 700 van de 870 restaurants blijven voorlopig dicht; een dure grap voor de fastfoodketen. Britse media beramen de totale kosten op 1,13 miljoen euro per dag.
DHL heeft zijn excuses aangeboden voor het fiasco, maar claimt ook niet als enige partij verantwoordelijk te zijn voor de ontstane problemen. “Hoewel we niet de enige partij zijn die verantwoordelijk is voor de bevoorrading van KFC, bieden we onze excuses aan voor het ongemak en de teleurstelling van KFC en hun klanten door dit incident.”
Britse politie: ‘Bel ons niet meer’
De sluiting van honderden KFC-filialen leeft ook onder het Britse volk. De Londense politie benadrukte op Twitter dat consumenten niet naar het alarmnummer moeten bellen om melding te maken van de kipschaarste bij KFC. “Dat je favoriete eetgelegenheid niet het menu heeft dat je wilt, is geen zaak voor de politie”, aldus de politie op Twitter.