De belofte ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ levert distributiecentra veel onnodig nachtwerk op. GroenLinks en het CDA menen dat next day delivery niet de standaardoptie hoort te zijn; consumenten kunnen doorgaans best wat langer op hun pakketje wachten.
Dat stellen Tweede Kamerleden Wim-Jan Renkema (GroenLinks) en Rene Peters (CDA) tegenover BNR. Renkema wil dat de voorkeursoptie die webwinkels de klant aanbieden verandert. In dat geval hoeft de fulfilment niet meer ’s nachts plaats te vinden. Het Kamerlid noemt het opmerkelijk dat consumenten vaak extra moeten betalen als ze het pakket liever binnen drie of vier dagen ontvangen.
‘Next day delivery vaak onnodig’
Peters van het CDA beaamt dat. Als next day delivery niet meer de standaardoptie is, is de kans groot dat consumenten zich realiseren dat ze het morgen echt niet nodig hebben, meent Peters.
Branchebrede aanpak
De partijen erkennen dat het voor webshops lastig is dit zomaar door te voeren, in een zeer concurrerende markt. De twee pleiten dan ook voor een branchebrede aanpak. “Ik kan me voorstellen dat als je nachtwerk duurde rmaakt voor werkgevers, het voor webwinkels minder interessant is om dat als eerste optie aan te bieden”, aldus Renkema. Het GroenLinks-Kamerlid wil dat staatssecretaris Tamara van Arik van Sociale Zaken met betrokken partijen in gesprek gaat om de voorkeursoptie aan te passen.