‘Jongeren krijgen het woord ‘logistiek’ amper te horen’

Redactie
22 februari 2019
6 min

Op 28 maart vindt in de Jaarbeurs de veertiende editie van de Logistiek Manager van het Jaar-verkiezing plaats. Ronald Leunisse was de afgelopen drie jaar de voorzitter van het bestuur van de verkiezing en draagt het stokje nu over aan Boris van de Laak. Waar moet de logistiek manager van de toekomst aan moet voldoen én hoe kan er jong talent worden aangetrokken?

De mens achter de logistiek

DHL, wereldwijde marktleider in de logistiek, besloot de verkiezing dertien jaar geleden te organiseren om de logistiek manager prominenter in beeld te brengen. In hoeverre wil dat met deze verkiezing lukken? “We doen in ieder geval ons best om de combinatie tussen mens en techniek en robot te benoemen. Dat doen we al bij het bepalen van het thema van de verkiezing. In de logistiek gaat het vaak over processen en technologieën en buitelen de drones over elkaar heen. Maar toch blijft het altijd gaan om: wat betekent het voor de logistiek manager en voor de mensen. En hoe ga je ermee om?”, zegt Leunisse, die sinds januari 2017 de managing director is van DHL Express Nederland. Daarvoor werkte Leunisse al vijftien jaar bij het geelrode bedrijf. 

Drie finalisten maken kans om volgende maand uitgeroepen te worden tot Logistiek Manager van het Jaar: Erik van Wunnik (DSV Solutions), Gerhard Kolk (Koopman Autotransport) en Job Sonke (Hollister). Bij de verkiezing Jong Logistiek Manager van het Jaar strijden Marijn Slabbekoorn (DHL Express), Joris Teurlings (Ceva Logistics) en Nick Vreeswijk (Fietskoeriers.nl) om de award. Het thema van de verkiezing is ‘Logistiek Manager 4.0: wat is de rol van de mens in de logistiek van de toekomst? Welke kennis is nodig, welke vaardigheden moet de manager 4.0 bezitten? En hoe zorg je dat je klaar bent voor die wereld?’.

De nieuwe Logistiek Manager van het Jaar-voorzitter, Van de Laak, is sinds oktober 2018 business unit director bij DHL Supply Chain, nadat hij al zevenenhalf jaar was bij hetzelfde bedrijf werkzaam was geweest. Ook hij vindt het belangrijk dat er oog blijft voor ‘de mens achter de logistiek’: “Die insteek heeft er ook voor gezorgd dat de aandacht voor en de interesse in de verkiezing de afgelopen jaren is toegenomen.” In een wereld van mechanisering, automatisering en robotisering is het volgens Van de Laak interessant om te kijken hoe die Logistiek Manager 4.0 eruit moet zien.

De Logistiek Manager van de toekomst

“Daar zijn verschillende meningen over”, vertelt hij. “Als nieuwe voorzitter lijkt het mij erg interessant om de deelnemers, bedrijven en sponsoren bij elkaar te brengen om alle invalshoeken te horen en daarvan als collectief te leren. Dat spreekt mij aan.” Van de Laak zelf denkt dat er door alle ontwikkelingen in de logistieke sector ‘een andere manier van denken’ zal worden gevraagd: “De logistiek manager moet beter beseffen wat de mogelijkheden zijn van digitalisering en (financiële) data. Die informatie kan namelijk bijdragen aan een oplossing waar de klant om vraagt.” 

Over welke competenties moet de logistiek manager verder beschikken? “Je moet een netwerk kunnen ontwikkelen en daar ook vrijer mee omgaan. Je moet breder kijken en niet alleen binnen je vertrouwde peer-to-peernetwerk.” Van de Laak hamert ten derde op het belang van customer centricity, waarmee bedoeld wordt dat de klant te allen tijde centraal moet worden gesteld in de benadering van het concept en het proces. 

De grootste verandering waar de logistiek manager van de toekomst mee te maken krijgt, is volgens Leunisse dat de ‘complexiteit’ van het vak is toegenomen. “De technologische mogelijkheden nemen toe en veel technologieën kunnen ook gecombineerd worden. Dat vraagt meer van de mensen in algemene zin en van de logistiek manager in het bijzonder. Maar áls je de logistieke processen goed op orde hebt, áls jij sneller en beter in staat bent om de producten en diensten bij de ontvanger te krijgen, dan heb je een belangrijk concurrentievoordeel.” 

Het werk van de logistiek manager lijkt dus steeds complexer te worden. Maar hoe merken Leunisse en Van de Laak dat in de praktijk? Wat zijn hun eigen uitdagingen bij DHL Express Nederland en DHL Supply Chain? “De grootste uitdaging is het vinden en behouden van medewerkers op alle niveaus. De vraag is groot, we moeten alles op alles zetten om de juiste mensen binnen te halen. Dat komt ook doordat de vraag vanuit de klant groter wordt”, legt Van de Laak uit. “Men vraagt constante vernieuwing en verbetering. De markt gaat snel, de wereld gaat sneller. Mensen willen beter, goedkoper en sneller. Ze accepteren niet alleen stabiliteit.”

Boris, hoe vinden jullie de juiste mensen en kun je een voorbeeld geven van een innovatie die je bij DHL Supply Chain hebt doorgevoerd? 

“DHL is onderverdeeld in vier grote afdelingen, waaronder DHL Supply Chain. De mensen die we werven, brengen we niet in één afdeling onder. We willen namelijk dat ze elkaar stimuleren, van elkaar leren en elkaar kunnen vervangen. Als we bijvoorbeeld mensen binnenhalen die net een HBO- of masterdiploma hebben gehaald, dan laten we ze rouleren binnen verschillende disciplines. Vaak bieden we ze daarna een baan aan. Nieuwe medewerkers kijken vaak met een frisse blik tegen dingen aan. Hiernaast proberen we actief te werven via onder andere sociale media en selectiebureaus.”

Slimme brillen

“Binnen DHL hebben we een uitgebreide innovatie- en digitaliseringsagenda”, gaat Van de Laak verder. “Als wij een innovatie hebben, testen we die eerst op één, twee of drie andere plekken in Europa. Is die succesvol, dan rollen we de innovatie verder uit. Denk bijvoorbeeld aan AGV’s (automatisch geleide voertuigen, red.) of aan slimme brillen voor orderpickers. We hebben dat ‘Vision Picking’ op meerdere plekken getest en zijn ze vervolgens zelf gaan gebruiken.”

Jong talent

Leunisse is het met Van de Laak eens dat het een uitdaging voor de logistiek blijft om de juiste mensen te vinden. De topman van DHL Express Nederland hoopt dan ook dat er jong talent blijft doorstromen. “We moeten ons niet verliezen in data en analyses. We moeten blijven stilstaan bij de vraag: wat betekent die informatie voor de mensen? Hoe zet je data om in iets waar je in de praktijk wat aan hebt? Daarvoor heb je jonge data crunchers en veel slimme lui nodig.” Om die jongeren aan te spreken, geeft DHL gastcolleges op hogescholen en universiteiten en broedt men met JINC op het ontwikkelen van een taalmodule.

Die taalmodule moet jongeren bekendmaken met ‘complexe termen’ die in de logistiek veelvuldig gebruikt worden, aldus Leunisse. Die jongeren zouden dan meer interesse kunnen krijgen in een baan in de logistiek: “Nu zie je dat jongeren in het derde of het vierde jaar van de middelbare school het woord ‘logistiek’ amper gehoord hebben. Laat staan dat ze weten dat er werk in is.” Op dit moment wordt de logistieke sector volgens Leunisse te weinig gezien als een ‘enabler’ om een bedrijf te laten groeien. De logistiek heeft in zijn ogen nog te weinig ‘profiel’.

“Kijk alleen al naar jouw dagelijks leven. Of het nu te maken heeft met woon-werkverkeer, internetbestellingen of mobiliteit in algemene zin: logistiek zit in alles. En daarom is het belangrijk dat er aanwas komt van jongeren. En daarom is het zo belangrijk dat jongeren in het onderwijs eerder in contact komen met logistiek.”

Gaat de Logistiek Manager van het Jaar-verkiezing in de toekomst veranderen?

Van de Laak: “Ik ben er als nieuwe voorzitter pas kort bij betrokken en leer nu de mensen kennen die betrokken zijn bij Logistiek Manager van het Jaar. Na de verkiezing komen we bij elkaar om te evalueren en om te kijken wat we anders moeten doen. Dat hebben we al afgesproken.”

Leunisse: “Mij past enige bescheidenheid omdat ik het stokje nu overdraag. Maar ik zou het me kunnen voorstellen dat de rol van jongeren op de verkiezing, of bij het evenement als geheel, belangrijker wordt. Dat zou een vervolgstap kunnen zijn.”

Afbeelding: Boris van de Laak (l) en Ronald Leunisse (r).
Dit artikel is een productie van Warehouse Totaal. 

Gerelateerde artikelen