Jong Logistiek Nederland organiseerde op 7 oktober zijn zevende jaarcongres met het thema ‘Stepping out of the Logistics Box’. De aanwezigheid van meer dan honderd bezoekers, laat de volwassenheid van de organisatie zien. Zoals Johan Kerver van evofenedex aanstipte: “JLN is nu een organisatie waar je niet over praat, maar mee praat”.
In het Drijvend Paviljoen in Rotterdam gaf Bart Lammers een collegetour over zijn roman, waarin wordt ingegaan op logistiek, management en het leven. Een roman is wellicht een opvallende keuze, maar in verhaalvorm kan je volgens Lammers meer kwijt. Het boek gaat over Lodewijk die een steengoede logistiek manager wil worden. In de roman worden meerdere perspectieven belicht. Er is geen eenduidige oplossing, maar er zijn juist een heleboel mogelijke antwoorden, zo maakt Lammers duidelijk in zijn boek.
‘Wees niet bang om je neus te stoten
Hans Dijkhuis, mede-oprichter van Value Sourcing, was de eerste spreker op het jaarcongres. Hij gaf uitleg over de succesfactoren van projecten. Of beter gezegd: de risico’s die succes in de weg kunnen staan. Zijn belangrijkste advies: wees niet bang om je ‘neus te stoten’, maar zet dit om in ervaring en lessen voor de toekomst.
Retourlogistiek als core business
Jan Minnee, mede-oprichter van Retourplaza en Jong Logistiek Talent 2017 liet tijdens de tweede lezing zien dat er geld verdiend kan worden door ‘out of the box’ te denken. De meeste e-commerce bedrijven zijn gericht op uitgaand volume, maar retourstromen zijn een zwakke schakel. Retourplaza daarentegen, koopt retourzendingen op en verkoopt deze als ‘tweede kans’ producten. De boodschap van Jan Minnee was dat het geld echt voor het oprapen ligt door slim, out of the box, na te denken.
Luchtvracht, out of gauge
Ook de transportwereld vraagt om creatief denken. Tony de Wolf, key-accountmanager bij National Air Cargo gaf uitleg over bijzondere ladingen, in vaktermen ‘out of gauge’ genoemd, door het luchtruim worden vervoerd. Goederen zoals olifanten tot onderdelen voor boorplatformen kunnen niet zomaar in een vrachtruim worden geladen, maar vragen om specifieke oplossingen.
Supermarkt 2.0
Out-of-the-box is niet alleen zichtbaar op de achtergrond in de logistiek. Ook voor de consument is het zichtbaar. Een mooi voorbeeld hiervan is Albert Heijn Online. Coen Schlüter, senior manager delivery & Pick Up Points bij AH Online, gaf tekst en uitleg over het logistiek apparaat achter de webshop. Niet alleen om efficiënt te kunnen bezorgen zijn creatieve oplossingen nodig, maar ook om waarde en kwaliteit toe te kunnen voegen voor de klant. Daarnaast is Albert Heijn aan het innoveren op stadsdistributie, onder andere met elektrische voertuigen en de herintrede van de ouderwetse bakfiets.
Out of the box draait om kleine details
Onder leiding van Inge van Els en Angelique Reiniers van Via Academy gingen deelnemers op creatieve wijze aan de slag met het thema ‘out of the box’ communicatie. Je hersenen hebben de neiging om informatie automatisch aan te vullen. Hierdoor heb je de neiging om terug te vallen op het bekende. De truc van out-of-the-box is om dit juist los te laten. Daarbij hoeft het niet eens zo te zijn dat je tot volledig andere ideeën moet komen. In veel gevallen gaat het juist om de details.
JLN Awards
De hoge opkomst was een mijlpaal voor JLN. Nieuw was de uitreiking van de eerste JLN Awards. In deze verkiezing konden JLN’ers stemmen om zo een inspirerende logistieke goeroe, een fantastische docent, een innovatief bedrijf en een gemotiveerde JLN’er in het zonnetje te zetten. De volgende personen wonnen de eerste editie van de JLN Awards:
- Logistiek goeroe: Hessel Visser
- Logistiek docent: Eva Kapteijn
- Logistiek bedrijf: Coolblue
- JLN’er: Sanse Bomhoff
Redactie LogistiekProfs