Is het tijd voor nieuwe (ondergrondse) transportsystemen?

Redactie
29 mei 2018
3 min

Is een transportsysteem onder de grond een leuke bijkomstigheid of pure noodzaak? “De groei van transport met een factor 2 à 3 kunnen we niet bolwerken. Dan moeten we toch over andere transportsystemen gaan nadenken.” 

Op 23 mei werd in Roosendaal de bijeenkomst Logistiek: the next step georganiseerd. West-Brabant werd in 2017 en in 2018 uitgeroepen tot Logistieke hotspot van Nederland. Die titel wil de regio de komende jaren behouden. Daarom stond de gemeente Roosendaal stil bij de volgende stappen die nodig zijn om de positie van de regio te versterken.

Ondergrondse logistieke systemen

Volgens Bart Vannieuwenhuyse, vertegenwoordiger van Future Proof Transport Initiatives (FPTI), is ondergronds vervoer een duurzame en passende next step in logistics. FPTI is een intitiatief van vier ondernemers die de krachten hebben gebundeld met één missie: ondergrondse logistieke systemen vormgeven.

Extra maatregelen

Die nieuwe logistieke systemen zijn hard nodig, meent Vannieuwehuise. Het OCD becijferde eerder dat het goederenvervoer tot 2030 wereldwijd met een factor 2 groeit. Tegen 2050 groeit het met een factor 3. Bovendien gaat 50 procent van die goederenstroom straks door steden. 

Vannieuwehuyse verwacht dat we die groei niet kunnen bolwerken. “Natuurlijk kunnen we extra maatregelen nemen. Door synchromodaliteit en het fysieke internet (de platformeconomie) kunnen we efficiënter werken. Toch is ons gevoel dat er naast die bestaande maatregelen extra maatregelen nodig zijn.” Studies en pilots tonen volgens Vannieuwehuyse aan dat ondergronds vervoer een duurzame en passende oplossing is voor het capaciteitsvraagstuk in transport en logistiek. 

Cargo Sous Terrain

Zo wordt in Zwitserland gewerkt aan de Cargo Sous Terrain: een plan om goederen te verplaatsen via een tunnel. Daarin rijden onbemande wagentjes die zich verplaatsen met behulp van elektromagnetische inductie. Dat moet leiden tot minder uitstoot en minder knelpunten in het transport, dat in Zwitserland vooral over de weg plaatsvindt. Cargo Sous Terrain verwacht tegen 2030 de eerste verbinding van 70 kilometer tussen het logistieke centrum Härkingen-Niederbipp en Zürich in gebruik te nemen. Zwitserse bedrijven als Coop, Swisscom en Swiss Post werken mee aan het initiatief.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid bedrijven

FPTI wil ook in Nederland en België de dialoog omtrent ondergronds goederenvervoer op gang brengen. “Het lastige is dat bedrijven zich weinig zorgen maken om het capaciteitsprobleem. Hun directe kosten aan een logistiek dienstverlener blijven doorgaans hetzelfde. Maar ze moeten zich ook zorgen maken om de maatschappelijke kosten die bij het de groeiende stromen komen kijken.” 

Toch denkt Vannieuwehuyse dat bedrijven zich in toenemende mate bezighouden met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. “We zien een verschuiving van de supply chain focus. Eerst waren dat kosten, daarna werd het Agile. Nu speelt ‘fair’ een grote rol. 

Meedenken over future proof transport

De komende tijd zal FPTI zich richten op het verbinden van bedrijven, overheid en burger. Op 7 juni organiseert FPTI een evenement om mee te denken over toekomstbestendige transportsystemen. De initiatiefnemers van Cargo Sous Terrain zullen daar aanwezig zijn om hun project toe te lichten en vragen te beantwoorden. Kijk hier voor meer informatie. 

Gerelateerde artikelen