Innovatie in intralogistiek

Robert van Ree
18 juli 2016
3 min

Een zelfrijdende auto in het dagelijks straatbeeld lijkt ineens een vanzelfsprekendheid te zijn nadat we jarenlang filmpjes zagen van met apparatuur volgehangen auto’s op op eenzame testcircuits zonder overstekende voetgangers en fietsers. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel en zijn het science fiction stadium al lang gepasseerd. Experts hebben het over een nieuwe markt die tientallen miljarden euro’s waard is in de komende decennia.

In de intralogistieke markt van hef- en orderverzameltrucks, conveyors, sorteersystemen en geavanceerde opsslagsystemen is de technologie meer versplinterd en is het commercieel potentieel natuurlijk veel lager wat kan verklaren waarom de echte ‘game changers’ tot nu toe uitblijven. 

Eens in de drie jaar
De CeMat in Hannover staat al jaren bekend als de Material Handling beurs die door leveranciers wordt gekozen als hét moment om hun nieuwste vindingen te tonen. Volgens de logistieke bladen heeft dit driejaarlijkse ‘toys for boys’ event in 2016 wederom minder exposanten en bezoekers getrokken dan in voorgaande jaren. En dat is raar want er wordt behoorlijk geïnvesteerd in mechanisering en automatisering dus aan belangstelling zou het niet kunnen liggen. Is er zo langzamerhand een mismatch ontstaan tussen de technologie die wordt getoond  en datgene waar daadwerkelijk behoefte aan is? Ik hoor mensen vaak klagen dat ze na een dag rondwandelen door de bomen het bos niet meer zien en eigenlijk niet echt iets nieuws hebben gezien. Introducties gaan steevast over vernieuwing of verbetering van één apparaat of softwarepakket van één specifieke leverancier. De kans dat daar echt een omwenteling uit voort gaat komen lijkt klein. Echte vernieuwing komt meestal uit een combinatie van oplossingen of technieken. En het is gezien de kosten nauwelijks mogelijk om dit op beurzen te laten zien.

Zelfrijdend
Heftruck leveranciers komen dit jaar met orderverzameltrucks die, al dan niet gekoppeld met het WMS, achter de wandelende orderpicker aanlopen en keurig voor de pick lokatie stoppen zodat de orderpicker de meegebrachte pallets of rolcontainers kan vullen. Dit levert alleen tijdbesparing op als de rijafstanden beperkt zijn en er veel orderregels verzameld moeten worden want dan kan er bespaard worden op op- en afstaptijd.

De volgende stap is al in aantocht. De zelfrijdende orderverzameltruck wordt als betaalbare AGV ingezet in een Zone pick concept om deelorders van zone naar zone te transporteren. Een conventioneel Zone pick systeem maakt gebruik van conveyors om orderbakken rond te sturen maar dan is de vloer niet meer beschikbaar en zit je vast aan een vooraf te kiezen layout.

De Kiva robots van Amazon werken volgens hetzelfde principe maar brengen de voorraad naar de orderpickers en niet de orders.

Koppelingen
Ook WMS software lijk steeds slimmer te worden. Als de eigen IT afdeling koppelingen met externe informatiesystemen kan gaan maken kun je uit het WMS van de leverancier vooraf informatie ontvangen over de precieze samenstelling van leveringen. Vertragingen in het verkeer  worden dynamisch vertaald naar prioriteitswijzigingen in de orderverzamelroute en een aangepaste planning van de opstelvakken om loading docks maximaal beschikbaar te hebben.

En dan praten we niet eens over de robots die nog moeten komen!

Robert van Ree – Senior Logistics Consultant bij St. Onge Company

Gerelateerde artikelen