IKEA neemt haar retoursysteem op de schop. De meubelreus heeft daartoe een minderheidsbelang genomen in de Amerikaanse startup Optoro.
Optoro ontwikkelt software die zorgt voor een sneller en efficiënter retourproces. De oplossing maakt gebruik van data-analyse en machine learning voor het efficiënter beheren van de geretourneerde voorraad, zodat producten eenvoudig opnieuw verkocht kunnen worden.
Circulair in 2030
IKEA wil de komende jaren naar een circulair systeem toewerken, waarbij retouren worden hergebruikt. “We hebben de missie om tegen 2030 een circulair bedrijf te zijn en we hebben partners als Optoro nodig die ons kunnen helpen dit doel te bereiken”, zegt Javier Quiñones, President & Chief Sustainability Officer van IKEA Retail US. “Met de oplossing van Optoro kunnen we een groot deel van de waste in de reverse supply chain elimineren, van de CO2-uitstoot die vrijkomt bij een retourzending tot het vinden van een nieuwe koper voor geretourneerde artikelen.”
Uitrol VS en andere markten
De technologie van Optoro wordt de komende periode geïmplementeerd in tien distributiecentra, vijftig winkels en het Customer Support Center van IKEA in de Verenigd Staten. De keten is voornemens om de samenwerking uit te breiden naar andere landen.
Afbeelding: FotograFFF / Shutterstock.com