Het Belgische
postbedrijf bpost krijgt hulp van particulieren. Het bedrijf heeft deze week het
deelplatform Bringr gelanceerd. Iedereen kan zich aansluiten op het platform en geld verdienen door pakketjes te bezorgen. Het eerste pakketje
is inmiddels als bezorgd.
Klanten die een pakketje willen versturen, vinden
via een speciale app een bezorger. Deze app helpt bij het koppelen van vraag en aanbod. Hoeveel de
bezorger precies krijgt betaald hangt af van het gewicht van het pakketje en hoe
ver deze moet worden weggebracht. De verzender krijgt via zijn telefoon melding
als de bestelling is afgeleverd en kan de chauffeur ook beoordelen.
Wensen
klant
Bpost denkt dat er vanuit klanten veel vraag is naar een platform als Bringr. “De
pakjesmarkt is in constante evolutie en dus ook de behoeften van de klant
veranderen en evolueren elke dag, hun eisen worden steeds specifieker en klanten
hebben behoefte aan zeer flexibele, eenvoudige oplossingen op maat”, aldus het postbedrijf
.
Concurrentie
Koen Van Gerven, CEO van Bpost, wil graag de voordelen van het
internet inzetten om de concurrentie voor te zijn. “De digitalisering van onze
wereld houdt bedreigingen in, maar biedt ook kansen. We moeten hiervoor niet
bevreesd zijn, maar deze digitalisering juist omarmen en zien hoe ze ons helpt
om bpost sterker te maken. Dit is innovatie, en Bringr is hier een mooie
illustratie van.” Na kritische vragen van Belgische vakbonden heeft de directie van bpost gegarandeerd dat er door Bringr geen banen bij het bedrijf zullen verdwijnen. De vakbonden zijn al langer met bpost in gesprek voor verbetering van de arbeidsomstandigheden. Vorige week legden medewerkers van het postbedrijf het werk neer om hun onvrede te uiten over verschillende problemen op de werkvloer.
Pilot
De regio Antwerpen heeft de primeur met Bringr, want de dienst is momenteel alleen in die stad beschikbaar. Als de pilot goed werkt, wordt de dienst uitgebreid naar andere Belgische steden.
Redactie LogistiekProfs