Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay heeft zijn distributiecentrum in Toronto geautomatiseerd. Robots zijn er nu verantwoordelijk voor het klaarmaken van orders.
Het ‘Perfect Pick’-systeem bestaat uit 300 robots en beslaat bijna tweederde van het distributiecentrum van Hudson’s Bay in de grootste stad van Canada. In de rest van de ruimte wordt wel manuele arbeid verricht. Zo is het personeel nog steeds verantwoordelijk voor het picken en packen van grotere items.
Door de inzet van robots kan Hudson’s Bay naar eigen zeggen een product binnen vijftien minuten klaarmaken voor verzending. Eerder duurde dit 2,5 uur. Ook de accuratesse van orders is verbeterd. Waar deze eerder nog op 97 à 98 procent lag, is dat nu 99,7 procent. Hudson’s Bay heeft naar eigen zeggen geen mensen hoeven te ontslaan door de automatisering. Er werken nog altijd zo’n 300 vaste fulltime krachten in het distributiecentrum. Wel is het van plan om tijdens de drukke periode rond de feestdagen minder tijdelijke krachten in dienst te nemen. Er worden nu maximaal 300 medewerkers aangetrokken, terwijl dat er anders 700 zouden zijn.
De retailer wil onderzoeken of het same day delivery kan gaan aanbieden, nu het pickproces een stuk sneller is. Hudson’s Bay is van plan om het systeem ook in andere dc’s te implementeren. Eerder dit jaar kondigde de Hudson’s Bay Company aan naar Nederland te komen. Het bedrijf wil binnen twee jaar twintig vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland openen. Daarbij maakt het vooral gebruik van de panden die V&D heeft achtergelaten. Onduidelijk is of het hier ook een distributiecentrum opent.
Redactie LogistiekProfs