Verladers hebben in de eerste negen maanden van dit jaar circa 3 procent meer loonkosten betaald dan vorig jaar. Ook de sociale lasten stegen licht. Verladers profiteerden ondertussen wel van de lagere dieselprijs.
Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport ‘Kostenontwikkeling in het Wegvervoer’ van EVO, dat op 11 oktober wordt gepubliceerd. De loonkosten stegen in 2016 met gemiddeld 2,75 procent en de sociale lasten met 0,5 procent. 39 procent van de totale kosten van verladers bestaat momenteel uit loonkosten.
De verlader betaalt door de lage olieprijs ondertussen minder voor het transport. Volgens beleidsadviseur Patricia de Wilde is er sprake van een licht voordeel voor de verlader. “Laten we de dieseloliekosten nemen. Voor een gemiddelde wegvervoerder zijn deze kosten zo’n 28 tot 30 procent van de totale bedrijfskosten, als we uitgaan van een voertuig van 23 ton en 100.000 km per jaar. De brandstofkosten zijn dus van grote invloed op het transporttarief. Gemiddeld is dit jaar de dieselolieprijs onder de 1 euro gebleven, terwijl in 2015 dit gemiddeld 1,08 euro was.”
Redactie LogistiekProfs