On-time delivery is een must binnen de supply chain. Maar vraag een tiental supply chain professionals hoe ze meten of bestellingen op tijd worden geleverd en je krijgt tig verschillende antwoorden. Om verwarring bij de klant te voorkomen, loont het om binnen uw supply chain te kijken hoe er wordt gemeten of een bestelling op tijd is.
Variabelen
Het lijkt heel simpel: als een bestelling binnen de beloofde tijd binnen is, is er sprake van on-time delivery. Toch? Dat klopt in principe, maar er moet rekening worden gehouden met een aantal variabelen die vaak voorkomen. Is er bijvoorbeeld nog sprake van on-time delivery wanneer 95 procent van de order op tijd binnen is en de overige 5 procent later wordt geleverd? Wat als de klant een order op 3 februari verwacht, maar de bestelling ook accepteert van 1 tot 4 februari? Bent u dan op tijd bij een levering op 4 februari? Of is de leverdatum dan eigenlijk al verstreken?
Standaard overeenkomst
Door alle verschillende variabelen en verwachtingen bij de klant, loont het om hier voorafgaand aan de overeenkomst duidelijke afspraken over te maken. Pas als u weet hoe u iets meet, kunt u meten of u hieraan voldoet. Dit betekent niet dat voor elke klant aparte afspraken gemaakt moeten worden. De definitie van on-time delivery kunt u standaard opnemen in de mantelovereenkomst of in de algemene voorwaarden van uw bedrijf.
Rekening houden met vertraging?
Binnen de supply chain wordt ook wel gesteld dat on-time delivery niet het grootste goed is, omdat klanten er eigenlijk al op rekenen dat er vaak sprake is van vertraging. Een hele foute gedachte, want dit betekent dat uw supply chain simpelweg niet voldoende functioneert. Tijd is geld, zeker binnen de logistiek.
Redactie LogistiekProfs