Hoe trotseert u als logistieke keten de feestdagen?

Vincent Wiers
04 december 2014
2 min

Nu de feestdagen naderen is het tijd om de balans op de maken van 2014 en eens rustig te reflecteren op wat er wel en niet goed ging dit jaar. Of toch niet, want juist aan het einde van het jaar worden veel logistieke ketens nog eens extra op de proef gesteld. Zo is er natuurlijk de Sinterklaas- en Kerstdrukte bij webwinkels, die elk jaar weer voor problemen zorgt. Mensen die bij de HEMA een sinterklaascadeau hebben besteld, zullen daar mogelijk een kerstcadeau van moeten maken.

Keer op keer blijkt dat alle goeds of slechts in een keten begint bij een voorspelling van de vraag. Voorspellen komt meestal neer op het genereren van een paar zinvolle getallen op basis van een gigantische hoeveelheid informatie. Hierbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van Advanced Planning & Scheduling systemen. Maar zoals altijd bij APS systemen, zal het uiteindelijke model gevoed moeten worden met de kennis van de planners binnen het bedrijf. Want, welke bron moet gekozen worden voor de vraagvoorspelling: de vraag van vorig jaar, de verkopen van dit jaar, of de verkopen bij concurrenten? Of kunnen prognoses van leveranciers gebruikt worden? Kortom, net zoals bij andere planningniveaus, is bij Demand Planning een goede planner goud waard.

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die het juist rustig hebben rond de kerst, en dat is een mooie gelegenheid om installaties in onderhoud te nemen. Het stilleggen van een deel van het machinepark is logistiek gezien een behoorlijk lastige puzzel, want hoe lang kan de installatie in onderhoud, welke andere installatiedelen kunnen daardoor het beste ook meteen meegenomen worden, of juist niet om niet helemaal stil te komen vallen? Tegelijkertijd is er steeds meer aandacht voor onderhoudskosten, en doordat onderhoud in sommige gevallen wordt uitbesteed, is er minder flexibiliteit aanwezig om op het laatste moment toch een dagje later of eerder te beginnen. Een zaak van nauwkeurig plannen dus, en ook daar hebben APS systemen grote toegevoegde waarde. Ik ken een APS voor Scheduling dat een groot bedrijf door de jaren heen miljoenen aan onderhoudskosten heeft bespaard, tegen een investering die met zes cijfers geschreven kon worden. Op welke manier? Door in detail de hele productieketen te schedulen, en daarin het onderhoud door de week in te passen. En arbeidsuren zijn door de week veel goedkoper dan in het weekend. Maar ook toen de crisis toesloeg, konden bedrijven met een goed APS voor Master Planning precies bepalen hoe ze de capaciteit konden verkleinen. Vraag dus voor Sinterklaas – of voor de Kerst – een APS cadeau! Fijne feestdagen!

Vincent Wiers – Expert Planning & Scheduling 

Gerelateerde artikelen