Bierbrouwer Heineken zet verder in op duurzaam vervoer. Vanaf deze week rijdt het bedrijf met nieuwe elektrische vrachtwagens voor het distribueren van bier naar horecalocaties in Amsterdam. In totaal gaat Heineken gebruik maken van acht wagens van 13 ton.
In een jaar tijd heeft de biergigant het wagenpark fors uitgebreid. Reed Heineken een jaar geleden nog met slechts één wagen, vanaf deze week zijn dat er acht. In 2020 wil het bedrijf voor de horecadistributie in alle grote steden in de Randstad volledig gebruik maken van 0-emissie transport. Naast groene Heineken-vrachtwagens zullen er in Amsterdam ook drie trucks rijden met een Amstel-uitstraling die op groene stroom rijden.
Groene stroom
De elektriciteit van de vrachtwagens, door vervoerder Simon Loos ontwikkeld, wordt op een duurzame manier opgewekt. De stroom is namelijk afkomstig van de zonnepanelen op het dak van distributievestiging Heineken Amsterdam. De vrachtwagens zijn ideaal voor ritjes in de stad. “Dankzij het laadvermogen van 5 ton en een bereik tot 120 km zijn ze uitermate geschikt voor stedelijke distributie”, aldus de bierbrouwer.
Visie gemeente Amsterdam
De gemeente Amsterdam laat via Wethouder Abdeluheb Choho weten dat de groene vrachtwagens een stap vooruit zijn voor de hoofdstad. “Amsterdam wil zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025 om zo te zorgen voor schone en gezonde lucht in de stad. Om dat te kunnen bereiken is het van groot belang dat iedereen nu aan de slag gaat. Heineken rijdt niet alleen elektrisch, maar doet het ook nog eens op grotere schaal. Ik ga ervan uit dat alle Amsterdamse bedrijven dit voorbeeld zullen volgen en kiezen voor emissievrije voertuigen. Zo werken we samen aan een uitstootvrij Amsterdam in 2025.”
Duurzaamheid vergroten
Heineken heeft de ambitie verder te ‘vergroenen’. Jeroen Corver, directeur Heineken Groothandel: “Sinds december liggen al onze distributiecentra vol met zonnepanelen. Met de komst van deze elektrische trucks zetten we een volgende stap in de goede richting om de CO₂-uitstoot door de gehele waardeketen heen te verminderen.” De keuze om elektrisch rijden in de Nederlandse hoofdstad uit te breiden was voor de bierbrouwer een logische. “In Amsterdam liggen de roots van onze merken Heineken en Amstel. We vinden het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat we een bijdrage leveren aan het leefbaar en groen houden van de stad”, legt Corver de keuze uit.
Redactie LogistiekProfs