Heineken neemt maatregelen om Jumbo toch de bestelde hoeveelheid kratten bier te leveren. Daarmee lijkt het kort geding dat de supermarktketen wilde aanspannen, van de baan.
Het conflict tussen de bierbrouwer en Jumbo onstond doordat de supermarktketen eind mei besloot om elk tweede krat bier voor de helft van de prijs te verkopen. Deze actie loopt nog steeds, wat extra leveringen noodzakelijk maakt. Heineken moet wekelijks veertig tot vijftig vrachtwagens met bier leveren, terwijl dat normaal vijftien tot twintig vrachtwagens per week zijn. De laatste tijd kreeg Jumbo nog maar drie vrachtwagens per week geleverd. Jumbo trok direct aan de bel en vermoedde dat Heineken het niet eens was met de actie van de supermarktketen. De bierbrouwer zou niet willen dat bier maandenlang in de aanbieding is. Jumbo overwoog een kort geding om Heineken de bierkratten alsnog te laten leveren.
Capaciteitsprobleem
Volgens Heineken was er geen sprake van een boycot, maar van een capaciteitsprobleem. Dat laat de brouwer aan Nu.nl weten. Heineken zou namelijk drie keer zo veel bier moeten leveren als gepland. “Het was een planningsprobleem, geen onwil.” Heineken zegt maatregelen getroffen te hebben die ervoor moeten zorgen dat de schappen bij Jumbo weer gevuld zijn. Het streven is om uiteindelijk de benodigde volumes voor de seizoensaanbieding te leveren. “Wij zullen de gesprekken met Heineken hierover constructief vervolgen. Waarschijnlijk is een kort geding van de baan”, zegt Jumbo in een reactie.
Redactie LogistiekProfs