Heftruckchauffeur vergrijst in hoog tempo

Redactie
05 november 2020
4 min

De gemiddelde leeftijd van heftruckchauffeurs in Nederland is ruim 50 jaar. Dat blijkt uit het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs van BLOM opleidingen. De peiling onder 1.351 heftruckchauffeurs toont aan dat het bestand heftruckchauffeurs in hoog tempo vergrijst. Een mogelijke oplossing ligt in het aantrekken van vrouwelijke heftruckchauffeurs. 

Tijdens de vorige editie van het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs in 2018 was de gemiddelde leeftijd nog maar 44 jaar. Het hoge tempo van de vergrijzing dwingt bedrijven tot nadenken, stelt BLOM. Met de leeftijd stijgt het risico op lichamelijke klachten. Op langere termijn kan de vergrijzing ook gevolgen hebben voor de continuïteit van het bedrijf. Zijn jongeren nog wel te porren voor een baan als heftruckchauffeur?

Een andere opvallende uitkomst is de daling van het aantal vrouwen. Tussen 2015 en 2018 verdubbelde het aandeel vrouwen op de heftruck van 6 tot 12 procent, maar de afgelopen twee jaar is het percentage weer gedaald naar 8 procent. Daar liggen kansen voor bedrijven die moeite hebben om goede heftruckchauffeurs te vinden, stelt Maarten Dullaert, commercieel manager bij BLOM opleidingen: “Vrouwelijke heftruckchauffeurs zijn doorgaans preciezer en voorzichtiger. Dat komt de veiligheid ten goede. Maar het dalende percentage vrouwen roept de vraag of de werkomgeving wel vrouwvriendelijk genoeg zijn.”

Kritisch op leidinggevende

In Nederland hebben 646.000 mensen een baan in de logistiek. Die leveren samen een bijdrage van maar liefst 53 miljard euro aan de Nederlandse economie. Dat is niet mogelijk zonder de heftruckchauffeurs die verborgen achter de grote grijze muren op industrieterreinen in stilte hun werk doen. Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs schetst een portret van al die heftruckchauffeurs.

Dat portret laat zien dat de heftruckchauffeurs gemiddeld achttien jaar ervaring op de heftruck hebben. In meer dan de helft van de gevallen beschikken ze over een vast contract voor 35 uur per week of meer. Ze zijn trots op het bedrijf waarvoor ze werken, redelijk tevreden over hun baan, maar kritisch op hun leidinggevende. De meesten zijn tevreden over hun salaris, hoewel uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat de verschillen in salaris groot zijn.

Professionaliteit neemt toe

Het onderzoek laat daarnaast zien dat de professionaliteit in het vak van heftruckchauffeur groeit. Steeds meer heftruckchauffeurs beschikken over een certificaat dat vijf jaar geldig is. Meer dan de helft van de bedrijven treft voorzieningen om ook in de vijf jaar tussen elke certificering de competenties hoog te houden, variërend van extra trainingen tot e-learning.

Daarnaast rijden de chauffeurs vrijwel allemaal op een gekeurde heftruck tussen magazijnstellingen die eveneens steeds vaker worden gekeurd. Maar een heftruck besturen blijft een uitdaging, met name omdat het zicht vanaf de truck vaak beperkt is. Veel chauffeurs zouden op hun truck graag een extra paar ogen willen hebben in de vorm van extra camera’s, denk aan een camera op het vorkenbord of een 360-gradencamera.

Gebruik van smartphone

Hoe zit het met de veiligheid in het magazijn? Dat blijft een punt van aandacht, geven de heftruckchauffeurs aan. Circa 14 procent ziet minstens eens per week een collega tegen een stelling aanrijden, bijna 10 procent ziet met grote regelmaat collega’s lading verliezen.

Belangrijkste aandachtspunt is het gedrag van heftruckchauffeurs, wat bijvoorbeeld blijkt uit het gebruik van smartphones. Maar liefst 22,4 procent ziet zeer regelmatig een collega bellen of appen op zijn truck. Dat het veiligheidsbewustzijn kan worden verbeterd, blijkt uit het feit dat bijna de helft van de heftruckchauffeurs toegeeft de veiligheidsprotocollen niet goed te kennen.

In bijna twee van de drie magazijnen krijgt veiligheid volgens chauffeurs wel degelijk veel aandacht, bijna net zoveel als kwaliteit en veel meer dan snelheid en efficiëntie. Dullaert: “Wat helpt is het betrekken van medewerkers bij het analyseren van ongevallen en oplossen van knelpunten, maar dat gebeurt in slechts een minderheid van de magazijnen op structurele basis.”

Drie actiepunten

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek geeft BLOM opleidingen alvast drie actiepunten waarmee bedrijven direct aan de slag kunnen.

1.Focus op vrouwelijke heftruckchauffeurs. Intern transport is wel degelijk een interessante sector voor vrouwen, maar het aantal vrouwelijke heftruckchauffeurs daalt. Een focus op vrouwelijke heftruckchauffeurs kan een antwoord zijn op de krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast helpt een toename van het aantal vrouwen bij het voorkomen van haantjesgedrag op de vloer. Dat draagt bij aan een grotere veiligheid.

2.Investeer in het middenkader. Veel heftruckchauffeurs voelen zich niet serieus genomen en krijgen niet of nauwelijks waardering voor hun werk. Maar dit geldt slechts voor een deel van de heftruckchauffeurs. Andere heftruckchauffeurs zien hun leidinggevende juist steeds meer complimenten geven. Zij hebben een leidinggevende die hen betrekt bij het analyseren van ongevallen en oplossen van knelpunten. De huidige tijd vraagt om leidinggevenden met goede communicatieve vaardigheden die weten hoe ze een team van betrokken, gemotiveerde heftruckchauffeurs moeten opzetten.

3.Investeer in heftruckchauffeurs. Wie zich wil verzekeren van voldoende heftruckchauffeurs, zal moeten investeren. Dat betekent allereerst een passend salaris bieden. Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeur laat zien dat het voor chauffeurs loont om te gaan ‘shoppen’ bij bedrijven die beter betalen. Investeren betekent echter ook tijd en energie steken in de competenties van heftruckchauffeurs en geld steken in de middelen die ze nodig hebben: een goede heftruck met de juiste elektronische hulpmiddelen zoals camera’s.

Gerelateerde artikelen