Stel, je wilt als bedrijf je positie op de Nederlandse markt versterken. Wat doe je dan? Je neemt deel aan een beurs. Voor Hardis Group was ICT & Logistiek dé gelegenheid om zijn Reflex WMS oplossing bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Marketingmanager Foeke IJntema vertelt.
Creëren van naamsbekendheid
“Wij zijn als WMS-leverancier marktleider in Frankrijk. In 2016 gingen we actief de Nederlandse markt op. Voorheen hadden een aantal klanten waaronder bol.com en een vooraanstaande logistiek dienstverlener al voor onze oplossing gekozen. Op aanraden van Nederlandse partners namen we deel aan ICT & Logistiek. Naast de stand presenteerden we tijdens onze beursdeelname in 2017 een businesscase met bol.com, een grote klant van ons.
Het bleek een schot in de roos. We konden goede contacten leggen en ons WMS bij de doelgroep onder de aandacht brengen.”
“ICT & Logistiek bood ons ook een platform om demo’s te verzorgen. In een afgesloten ruimte op onze stand demonstreerden we afgelopen jaar onze magazijndrone Eyesee. Dat trok enorm veel mensen aan. ICT & Logistiek is bij uitstek de gelegenheid om Reflex WMS onder de aandacht te brengen bij onze doelgroep om zo naamsbekendheid te creëren en leads te generen.
Een informele kop koffie
“Inmiddels maken we naam in de Benelux: partijen als bol.com en Rajapack Benelux maken al gebruik van Reflex WMS. Daarnaast hebben we onlangs de opening van Hardis Group Benelux aangekondigd, wat in Utrecht gevestigd zal zijn. Toch doen we ook aankomende editie mee met ICT & Logistiek. Beurzen zijn altijd een goed moment om potentiële klanten face-to-face te ontmoeten. Juist het in gesprek gaan met klanten bij een goede kop koffie is vandaag de dag belangrijk. Voor geïnteresseerden is het bovendien een informele manier om in gesprek te gaan met een van onze WMS-experts. Het is toch laagdrempeliger om even langs onze stand te lopen, dan om de telefoon op te pakken en een afspraak te maken.”
Succes beursdeelname vergroten
“Zowel voor als tijdens en na de beurs zijn er een aantal dingen die je als exposant kan doen om het succes van je deelname te vergroten. Het begint natuurlijk met een goede positie op de beurs. Daarna start je met de promotie; je laat zien dat je aanwezig bent. Wij starten zo’n zes weken voor aanvang van de beurs met de marketing voor het evenement, zowel online als offline. We plaatsen advertorials, voeren online campagne en onze deelname aan de beurs wordt via diverse social media kanalen aangekondigd. Met name de business case van Reflex WMS brengen we in de promotie goed onder de aandacht. Daar komen kwalitatief goede contacten op af.”
“Wat naar mijn idee nog wel eens misgaat bij exposanten is de follow-up. De database die je uit de beurs haalt, moet je actief benaderen. Mensen komen niet zonder reden naar een beurs. Het is altijd de moeite waard om even na te bellen met de vraag: ‘Kunnen we iets voor elkaar betekenen?’ Dat blijkt vaak het startpunt van iets veel groters.”
ICT & Logistiek vindt plaats op 7 en 8 november 2018 in Jaarbeurs Utrecht. Wil je ook deelnemen of meer informatie ontvangen? Ga naar de website van ICT & Logistiek voor meer informatie of neem direct contact op met onze accountmanagers Coen van Boxtel of Tjarco Braun via 030-2952999.