Een week na de hack bij Bakker Logistiek zijn alle IT-systemen weer opgestart. Door de hack, met zogeheten ransomware, troffen consumenten afgelopen weekend lege schappen aan bij Albert Heijn.
In de nacht van 4 op 5 april werd de logistiek dienstverlener getroffen door een hack met gijzelsoftware. Hierbij wil de hacker pas na betaling weer toegang geven tot de systemen. De magazijnen in Zeewolde, Tilburg en Heerenveen moesten het daardoor een week lang zonder software stellen.
Eerder gaf Bakker Logistiek aan dat er manueel veel opgelost kon worden, maar dat bleek te optimistisch. De logistiek dienstverlener levert onder meer kaas aan Albert Heijn. Daar troffen consumenten afgelopen weekend lege schappen aan. “Wij konden geen orders meer ontvangen van klanten”, zegt directeur Toon Verhoeven tegen de NOS. “En in onze magazijnen wisten we niet meer waar producten stonden. Dat zijn hele grote magazijnen, je gaat niet even een pallet zoeken. Ook konden we onze transporten niet meer plannen. We hebben honderden vrachtwagens, dat ging ook niet met de hand.”
Of Bakker Logistiek heeft betaald om de software weer op te starten, wil de directeur niet zeggen. Tegen de NOS meldt hij dat er nog naar een oorzaak wordt gezocht. De beveiliging van het bedrijf was in principe op orde. “Maar we leren graag van deze crisis. Het is een voortdurende ratrace tussen mensen die onze infosystemen bouwen en de criminelen die ze willen omzeilen.”
Nu de systemen weer zijn opgestart werkt Bakker Logistiek hard om de schappen weer gevuld te krijgen. Volgens een woordvoerder van Albert Heijn worden de winkels weer bevoorraad, maar is het online aanbod nog niet volledig bijgewerkt.