De inval in Oekraïne zet ook de logistiek en bevoorradingsketen van Nederlandse bedrijven onder druk. Het Russische luchtruim is sinds maandag verboden terrein voor vliegtuigen uit Europese landen. Ondertussen dreigen nieuwe havenverboden.
Het betekent een extra logistieke tegenslag voor het bedrijfsleven, dat sinds vorige week al te maken heeft met beschadigde zee- en luchthavens in Oekraïne en verminderde doorvoer van grondstoffen. Volgens Het Financieele Dagblad is de route over Rusland van groot belang voor het luchtverkeer tussen Europa en Azië. Omvliegen veroorzaakt vertragingen en extra kosten.
In Groot-Britannië ligt sinds maandag een verbod voor schepen uit Rusland en voor schepen die gelinkt zijn aan personen met banden in Rusland. Vanuit de Europese Unie wordt ook gewerkt aan een dergelijk havenverbod voor schepen uit Rusland.
Ondertussen is ook het spoorvervoer ontregeld. De spoorverbinding vanuit China verloopt grotendeels via het spoornet van Belarus. De spoorlijn functioneert volgens TLN nog wel, maar het spoor in Belarus is ontregeld door cyberaanvallen en het vervoer van militair materieel. De eerste expediteurs zijn bovendien gestopt met het aanbieden van vervoer per spoor door Rusland en Belarus. De verwachting is dat anderen snel zullen volgen. Bedrijven die gebruik maken van het spoorvervoer vanuit het Verre Oosten moeten volgens de branchevereniging rekening houden met zeer geringe capaciteit.