‘Gamification biedt oplossing voor tekort aan logistiek personeel’

Redactie
02 mei 2018
2 min

Techbedrijf Logistic Workx heeft een tool ontwikkeld om krapte op de logistieke arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Via Virtual Reality en Gamification wil het de pre-boarding en onboarding van nieuwe medewerkers verbeteren. 

Volgens het bedrijf, een spin-off van de University of Applied Sicence, NHTV in Breda, volstaan traditionele werving- en selectietechnieken niet meer om goede mensen te vinden en binden. Verladers en logistiek dienstverleners zullen zich moeten onderscheiden met een verrassende, innovatieve aanpak. Nieuwe technologieën zoals Gamification, Virtual Reality en Augmented Reality spelen daarin een cruciale rol, stelt directeur Wieland Hendriksen van Logistic Workx. “Bedrijven die deze technologieën effectief inzetten voor pre-boarding en onboarding, zien nieuwe medewerkers minder snel uitstromen en sneller productief worden. Dat leidt tot besparingen die kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden euro’s per jaar.”

Minder afhakers

Het afhaken van nieuwe medewerkers is een groeiend probleem in de logistiek. Dertig procent van de medewerkers gaat binnen een paar weken alweer op zoek naar een andere baan. Het gevolg is dat de werkgever opnieuw mensen moet inwerken, waardoor het langer duurt voordat hij beschikt over medewerkers die de vereiste productiviteitsnormen halen. “Pre-boarding kan veel problemen voorkomen. Het leidt ertoe dat nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag vertrouwd raken met de nieuwe werkomgeving. Ze weten wat hen te wachten staat, waardoor ze minder snel weer uitstromen”, verklaart Hendriksen.

Volgens Logistic Workx leidt de inzet van moderne technologieën tot een reductie van de uitstroom met 25 procent, bij een warehouse met 500 uitzendkrachten die gemiddeld 30 weken blijven. Bovendien wordt de inwerktijd verkort met 10 procent. “Daarmee zijn de benodigde investeringen snel terugverdiend”, aldus de organisatie. 

Virtueel een pallet wegzetten

Virtual Reality biedt de mogelijkheid om nieuwe medewerkers vooraf al een kijkje te geven in het warehouse. Door daar elementen van Gamification aan toe te voegen, kunnen zij virtueel een pallet wegzetten of een order picken. Hendriksen: “Tegelijkertijd krijgt de werkgever alvast een idee van de competenties van de nieuwe medewerker. Dat stelt hem in staat de inwerkprocedures daarop aan te passen en nieuwkomers direct op de best passende werkplek in te zetten.”

Onboarding nieuwe medewerkers

De technologie zou ook de onboarding van nieuwe medewerkers verbeteren. In een virtuele omgeving kan de medewerker vertrouwd raken met de cultuur, normen, waarden, procedures en regels in het warehouse. “Ook daarna kan Gamification worden toegepast om de productiviteit, kwaliteit en andere KPI’s op peil te houden. Dit zijn technologieën waarmee de nieuwe generatie medewerkers opgegroeid en vergroeid is. Daarmee kunnen we hen triggeren.”

Gerelateerde artikelen