‘Exoskelet in logistiek is toekomstmuziek’

Redactie
29 mei 2019
2 min

Exoskeletten of robotpakken hebben potentie in de logistiek, maar zijn nog onvoldoende ontwikkeld voor brede inzet in de sector. De pakken blijken bijvoorbeeld minder geschikt voor dynamische taken. 

Dat is de conclusie uit het project ‘Exoskeletons for logistics‘, dat innovatieplatform (VIL) heeft uitgevoerd met veertien bedrijven. Exoskeletten kunnen het menselijk lichaam een boost geven. De pakken worden bijvoorbeeld ingezet in de gezondheidssector, als hulpmiddel bij revalidatie. VIL onderzocht of de technologie ook in logistieke operaties ondersteuning kan bieden. Vooral voor belastende manuele taken, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, kan een exoskelet een mogelijk hulpmiddel zijn. 

Het Franse bedrijf Geodis maakt sinds 2017 gebruik van exoskeletten in het magazijn in Venlo. De pakken moeten de onderrug ondersteunen van medewerkers die soms tot 4.000 kilo per dag tillen.

Passief exoskelet

VIL richtte zich bij het onderzoek op de passieve exoskelet. Deze herverdeelt de menselijke kracht, waardoor het lichaam minder zwaar belast wordt op zwakke punten. De actieve exoskelet is motorisch aangedreven en maakt gebruik van energie van buitenaf. Deze variant bleek echter nog niet beschikbaar op de Europese markt. 

Geschikt voor statische taken

De praktijktesten werden uitgevoerd in de warehouses van vier bedrijven: Colruyt, Danone, Mainfreight en Gates Distribution Center. De ervaringen liepen zeer uiteen. Sommige gebruikers vonden de pakken wel geschikt als hulpmiddel. Dit betrof vooral werknemers die statische taken uitvoerden, zoals langdurig werken in één bepaalde positie aan een band. Gebruikers rapporteerden een betere houding en minder belasting op de rug en schouders. De passieve exoskeletten bleken minder geschikt voor dynamische taken in de logistiek. Het pak werd dan als oncomfortabel beschouwd door wrijving, stoten en een beperkte bewegingsvrijheid. 

Technologie in ontwikkeling

“Op basis van de praktijktesten zagen we dat o.a. het comfort van het exosekelet een grote impact had op de tevredenheid van de gebruiker”, aldus projectleider Luc Pleysier. ”We durven echter voorzichtig stellen dat de gebruiker het positiever zou evalueren bij een betere match tussen (deel)taak en exoskelet, een langere gewenningsperiode, betere opvolging van de afstellingen en correct gebruik. Bovendien is de technologie nog volop in evolutie en zullen door samenwerking tussen de technologieonwikkelaars en de logistieke sector meer gerichte toepassingen realiseerbaar zijn in de toekomst.”

Gerelateerde artikelen