Volgens finalist Erik van Wunnik (43) is de logistieke sector veel te bescheiden. De Director Product Development bij DSV Solutions Nederland ziet het mede als zijn taak om de sector positief in beeld te brengen, bijvoorbeeld door te vloggen over de mogelijkheden van 3D-printing.
Van Wunnik is bij logistiek dienstverlener DSV verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe supply chain producten. Dat kunnen bepaalde diensten zijn, maar ook markten met potentie die DSV nog niet heeft aangeboord. Zo’n vier jaar geleden kwam Van Wunnik in die rol in aanraking met 3D-printen. De Director Product Development verdiepte zich in het concept en gaf bij DSV een workshop waarin hij aan de landendirecteuren van DSV uitlegde wat 3D-printen de sector kan brengen.
‘Het enthousiasme verspreidt zich als een olievlek’
De landendirecteuren van DSV waren – net als Van Wunnik – enthousiast over het concept, maar hadden tal van vragen. “Daarop kwam ik op het idee om een 3D Exploration Lab op te zetten, een plek waar logistieke oplossingen worden bedacht en direct worden geprint. Met dat lab konden we de vragen vanuit DSV beantwoorden. Inmiddels is iedereen enthousiast. Dat enthousiasme verspreidt zich als een olievlek.”
In het 3D Exploration Lab worden logistieke oplossingen bedacht waarmee DSV haar processen verbetert. Als voorbeeld noemt Van Wunnik de Pallet Support Tool, een hulpmiddel rondom een pallet. “Als we langere dozen moeten picken in onze operatie moeten er twee mensen de eerste paar dozen samen doen voor men stabiel verder kan rijden. Eén van de medewerkers kwam op het idee om support rondom de pallet te maken die tijdens het pickproces mee wordt genomen. Dan hoeft een picker geen extra persoon mee te nemen voor de eerste dozen. Hij dient dat idee bij ons in en twee weken later is het er.”
Om tot goede 3D-geprinte oplossingen voor DSV te komen, is Van Wunnik grotendeels afhankelijk van input vanaf de werkvloer. Daarom is een duidelijk protocol opgesteld, om het geven van input duidelijk en laagdrempelig te maken. “Op een formulier vult de werknemer in van wie het idee komt, wat de frustratie is en hoe de oplossing eruit moet komen te zien.” Dat formulier leveren ze bij het lab in. Daar wordt onderzocht of het printbaar is en wat het gaat kosten.” Op de afdeling bepalen ze vervolgens zelf wat de business case is. Dat laten ze valideren en vervolgens gaan wij het printen en implementeren.”
“Ideeën komen ineens op omdat mensen beginnen te snappen dat er absoluut geen limiet is”, vervolgt Van Wunnik. “Alles kan. Omdat we het zelf doen, zijn de kosten van het valideren van ideeën niet hoog. Blijkt iets in de praktijk niet te werken? Dan kunnen we zo schakelen.”
De Director Product Development ziet 3D printen als een ‘enorme kans voor de BV Nederland’. Een jaar na de oprichting van het lab heeft hij zich ontpopt tot ware ambassadeur van de technologie. Er is gestart met vloggen vanuit het 3D Exploration Lab en Van Wunnik wordt wereldwijd uitgenodigd om te spreken. “Dat doe ik heel graag. Veel mensen zien 3D printen als een bedreiging voor de logistiek, terwijl het juist zoveel kansen biedt. Daarom ga ik met iedereen in gesprek, ook met concurrenten.”
In dat straatje past ook zijn deelname aan de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar. “Het is belangrijk dat de nieuwe Logistiek Manager van het Jaar bezig is met de toekomst en iedereen daarin betrekt. Ik denk dat ik in staat ben om mensen mee te nemen in mijn enthousiasme voor het logistieke vak. Ons vak behelst zoveel meer dan met pallets schuiven.”
Logistiek Manager van het Jaar
Op 28 maart klimmen de drie finalisten op het podium om de vakjury en het publiek nog een laatste keer te overtuigen. Logistiek Manager van het Jaar vindt plaats op 28 maart in Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie over het programma en aanmelding vind je hier. Aanmelden is gratis!