ReplaceDirect biedt 600.000 elektronicaonderdelen op haar webshop aan en daar komen maandelijks nog eens 10.000 producten bij. De etailer wil zoveel mogelijk bestellingen binnen 24 uur kunnen uitleveren en streeft naar een hoge servicegraad. Maar hoe doe je dat zonder je cashflow in gevaar te brengen? Mark Lebouille van ReplaceDirect vertelt.
Vanuit het distributiecentrum Beek en Donk verzendt ReplaceDirect wekelijks 10.000 orders. Momenteel kan de onderdelengigant in minimaal 90 procent van de gevallen de volgende dag leveren, maar dat is niet altijd zo geweest. Volgens Lebouille vond ReplaceDirect pas 1,5 jaar geleden de juiste balans tussen voorraad en cashflow. “Dat is het risico bij zo’n enorm assortiment”, verklaart de algemeen directeur. “Als je een foute keuze maakt, heb je al snel een servicegraad- of een cashflowprobleem.” Bij ReplaceDirect was er vooral van dat laatste weleens sprake, bekent Lebouille. “Daarnaast maakten we fouten met ons assortiment. We boden producten soms niet aan waar wel veel vraag naar was.”
Aan de hand van vier stappen wist ReplaceDirect uiteindelijk tot de juiste strategie te komen: productniveau, slimme productverrijking, klassieke marketing en voorraadbeheer. “We kijken op productniveau naar een levenscyclus van een product en bepalen zo hoe lang het product relevant blijft en wanneer het tijd wordt om af te schalen”, licht Lebouille de eerste stap toe. “Een ander onderdeel is slimme productverrijking. Dat wil zeggen dat we de potentie van een product al online meten voordat we deze aan het assortiment toevoegen. Kort gezegd: de investering van een product neemt toe met de potentie die het product heeft. Daarnaast doen we natuurlijk aan marketing en promotie. Een product wat goed verkoopt wordt ook prominenter onder de aandacht gebracht.” Laatste onderdeel van de strategie is het logistieke stuk. “ReplaceDirect maakt gebruik van de klassieke ABC/XYZ-analyse. De producten met de hoogste omloopsnelheid en een hoge marge worden ook het meest op voorraad gelegd. Onze strategie is dus een combinatie van logistiek, klassieke marketing en data.” Die strategie heeft ReplaceDirect tot nu toe geen windeieren gelegd. Volgens Lebouille groeide de webwinkel in onderdelen het afgelopen jaar met 12 procent in omzet en met 17 procent in marge. “Cijfers waar we best trots op mogen zijn.” De komende vijf jaar hoopt Lebouille een groei van 150 procent te realiseren. Die mogelijkheid biedt ook het distributiecentrum in Beek en Donk, dat nu een oppervlakte heeft van 2,500 vierkante meter. “We hebben daar de mogelijkheid om op te schalen. Als we de systemen en stellingen aanpassen zouden we in Beek en Donk nog tot 300 procent kunnen groeien.”
Meer weten over het maken van de juiste keuzes in assortiment en voorraad? Tijdens de Webwinkel Vakdagen vertelt Mark Lebouille over de strategie die bij ReplaceDirect tot duurzame groei heeft geleid. Aanmelden voor deze lezing op 19 januari 2016 kan hier.
Redactie LogistiekProfs