‘E-commerce groeit tijdens feestdagen tot 21 procent’

Redactie
26 september 2017
1 min

De belangrijkste periode van het jaar voor de e-commercebranche belooft in 2017 weer een goede te worden: de inkomsten rond de December feestdagen kunnen tot 21 procent stijgen.

Dat voorspelt Deloitte. Het gaat om een voorspelling in VS en de cijfers zijn in vergelijking met de feestdagen van volgend jaar. Een stijging van 21 procent zou betekenen dat er 114 miljard dollar meer wordt uitgegeven om cadeautjes in te slaan.

Voornaamste reden hiervoor is het bestedingspatroon van consumenten en het vertrouwen dat zij uiten in de economie: mensen hebben na de crisis weer meer te besteden dan vorig jaar en de Amerikaanse economie trekt, net als de Nederlandse, meer aan dan vorig jaar.

Voorspelling
Opmerking bij de voorspelling van het financiele adviesbureau is dat ze er vorig jaar naast zaten. Toen werd er in de maanden november en december weliswaar meer omzet gedraaid, maar niet de beoogde 17 procent. Met ‘slechts’ 14,3 procent werd 93,8 miljard dollar meer omzet geboekt. 

Voor hun uitspraak pleit dat Deloitte niet de enige is die een flinke stijging voorspelt voor de laatste twee maanden van het jaar. Marktvorser RetailMeNot verwacht niet alleen dat consumenten meer geld uit zullen geven online, maar ook dat ze eerder zullen beginnen met het doen van aankopen.

Gerelateerde artikelen