Heftruckbestuurders moeten voortdurend risico’s inschatten. Telkens opnieuw dienen ze te beoordelen hoe ze hun werk zo gezond en veilig mogelijk kunnen doen. Hoe ondersteun je je medewerkers bij het inschatten van die risico’s? Tom van BLOM sprak met Erik Kooij, hogere veiligheidsdeskundige. Kooij geeft drie tips.
Het aantal arbeidsongevallen stijgt nog elk jaar. Eind april kwam de Inspectie SZW met een analyse van de cijfers over 2016. Daaruit blijkt dat de logistiek nog veel te verbeteren heeft op het gebied van veiligheid. De sector staat in de top vijf van sectoren met het hoogste aantal slachtoffers. Per 100.000 banen is er sprake van 59 slachtoffers. De meeste ongevallen worden veroorzaakt door heftrucks.
Heftruckbestuurders moeten tijdens hun werkzaamheden tientallen keren per dag in enkele seconden een beslissing nemen. Moet ik hier vaart minderen of niet? Is het veilig om met mijn vorken die pallet bovenin de stelling op te pakken? Erik Kooij, adviseur arbeidsveiligheid bij ENRGY in Business Group, legt uit hoe bedrijven en chauffeurs deze risico’s beter kunnen inschatten.
Tip 1: Breng risico’s in kaart met een RI&E
De eerste tip ligt voor de hand: maak een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Opvallend is dat slechts 27 procent van de bedrijven beschikt over een RI&E, terwijl deze wettelijk verplicht is. Grotere bedrijven hebben hun RI&E vaak op orde. 40 procent van de werknemers werkt echter bij een bedrijf zonder RI&E.
Bedrijven die hun risico’s in kaart hebben gebracht, doen er volgens Kooij goed aan om deze zo veel mogelijk te delen met medewerkers. Effectiever is nog om ze mede-eigenaar te maken van de arbeidsrisico’s en het actieplan om die risico’s te reduceren. Wie de risico’s kent, anticipeert makkelijker op mogelijke incidenten. “Piloten moeten hun vliegtuigbrevet jaarlijks onderhouden. Het zou goed zijn als ook heftruckbestuurders elk jaar op soortgelijke wijze worden getoetst. Kennen ze alle risico’s nog? Weten ze waar de knelpunten zijn?”, aldus Kooij, die betrokken is geweest bij de opzet van de Code Gezond en Veilig Magazijn.
Tip 2: Geef zo veel mogelijk praktische kennis
Onderwijs je medewerkers zo goed mogelijk. De bestuurder moet immers weten wat zijn machine wel en niet kan, om risico’s zo goed mogelijk in te schatten. Is op tijd afremmen voor die voetganger mogelijk? Of is het beter om hem te ontwijken met een stuurcorrectie? “Twee factoren spelen hierbij een rol: de beheersing over de machine en de perceptie van de risico’s. De uitdaging is om de machine volledig onder controle te hebben en telkens weer een juiste inschatting van de risico’s te maken”, stelt Kooij.
Hiervoor is volgens Kooij meer nodig dan alleen een geldig heftruckcertificaat. “De vraag is wat dat certificaat waard is zodra de bestuurder bijvoorbeeld terecht komt op een andere heftruck in een andere werkomgeving. Het maakt een groot verschil of je gewend bent in een eend of in een Ferrari te rijden”, vertelt Kooij. De veiligheidsdeskundige adviseert dan ook om nieuwe medewerkers de tijd te gunnen om kennis te maken met de heftruck en de werkomgeving. “Geef ze inzicht in de gewijzigde gebruiksaanwijzing en het gewenste veiligheidsgedrag van de organisatie. Leg uit waarop ze moeten letten. Hoe snel trekt de heftruck op? Hoe nerveus is het stuurgedrag? En maak ze bewust van de omgeving waarin ze komen te werken. Loop bijvoorbeeld samen een rondje door het magazijn en wijs ze op risicogebieden.”
Tip 3: Houd toezicht en luister
Het blijft altijd belangrijk om goed toezicht te houden op het rijgedrag van bestuurders. Waar in het magazijn worden de meeste schades gereden? Welke fouten worden steeds weer opnieuw gemaakt? Deze informatie gebruik je om bestuurders feedback te geven en hen op de risico’s te wijzen. “Maak ze bewust van hun eigen veiligheidsgedrag en wat ze kunnen doen ter verbetering ervan. Zo blijven ze alert”, zegt Kooij.
Meldingen vanuit medewerkers over onveilige situaties dienen eveneens zeer serieus te worden genomen. Zij zijn immers de professionals die dagelijks met de risico’s te maken hebben. “Creëer daarnaast positieve werkomstandigheden waarin bestuurders een incident kunnen melden zonder de schuld te krijgen. Als daadwerkelijk naar hen wordt geluisterd, voelen ze zich gesteund. Dan blijven ze opletten, wat uiteindelijk leidt tot minder (bijna)ongevallen en in de kern tot verbetering van de veiligheid en gezondheid in de logistieke werkomgeving.”