DOA (Defect-on-arrival) wordt door logistiek dienstverleners vaak niet als groot probleem gezien omdat het maar een klein percentage van het aantal bestellingen behelst. Eerder toonde onderzoek van de Rijkuniversiteit Groningen echter aan dat aanpak van DOA’s kan zorgen voor een hogere nettowinst van zo’n twintig procent. Dat komt niet alleen door een kostenreductie, maar ook door een verhoging van het serviceniveau en de klanttevredenheid.
Rekentool
Op basis van dat onderzoek heeft verpakkingsconsultancy FPC een rekentool ontwikkeld waarmee bedrijven kunnen berekenen hoeveel zij kwijt zijn aan DOA’s en hoeveel zij hiermee kunnen besparen. Op basis van een zestal kerncijfers kan een indicatie worden gegeven van de totale schade.
Resultaten onderzoek
Momenteel wordt door de RUG nog een vervolgonderzoek gedaan naar de DOA kosten die samenhangen met alle interne activiteiten n.a.v. DOA’s en welke invloed deze hebben op het imago van een bedrijf. De resultaten van dit onderzoek komen begin 2015 beschikbaar.
Lees ook: Dead-on-arrival gereduceerd door verpakkingsbeleid
Redactie LogistiekProfs