Bedrijven zien directe toegang tot grote consumentencentra als dé doorslaggevende factor bij de keuze voor een logistieke locatie. Verder hebben de nabijheid en de kosten van arbeidskrachten meer dan voorheen invloed directe invloed op de logistieke beslissingen. Politici moeten daarom investeren in infrastructuur en beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers.
Dat blijkt uit onderzoek van Prologis. Het bedrijf in logistiek vastgoed vroeg samen met eyefortransport (eft) circa 300 logistieke beslissers naar de factoren die voor hen ten grondslag liggen aan de keuze voor een logistieke locatie. Hieruit kwamen vijf hoofdfactoren: nabijheid van grote consumentencentra, wet- en regelgeving, beschikbaarheid van arbeidskrachten, transportinfrastructuur en kosten.
Belangrijkste keuzecriteria voor logistieke locaties
Enkele specifieke bevindingen die in het onderzoek naar voren komen:
• directe toegang tot grote consumentencentra is dé doorslaggevende factor;
• grote bevolkingsgebieden waar de consumptie het hoogste is, worden steeds belangrijker;
• kosten zijn in vergelijking met andere factoren minder van belang geworden;
• de nabijheid van arbeidspotentieel (bijvoorbeeld in West-Europa, met Nederland als belangrijk voorbeeld) en de kosten van arbeid (zoals in Polen) hebben meer dan voorheen directe invloed op de logistieke beslissingen van klanten.
“Het is duidelijk dat beschikbaarheid van arbeidskrachten en economische netwerken in de directe omgeving cruciaal zijn voor logistieke gebruikers,” zegt Dirk Sosef, hoofd onderzoek en strategie van Prologis in Europa. “Gelet op het huidige klimaat van logistieke groei zouden politici moeten investeren in infrastructuur en in beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers.”
Nederland en Benelux zijn topregio’s, centraal Polen komt op
Nederland scoort hoog op de vijf keuzefactoren voor locatieselectie. De Nederlandse markt gooit met name hoge ogen op het gebied van wet- en regelgeving en als het gaat om factoren die cruciaal zijn voor multimodaliteit voor sectoren die zich richten op pan-Europese distributie. In het onderzoek komt Venlo uit de bus als de meest gewilde locatie van Europa.
Met hun hoge bevolkingsdichtheid en goed ontwikkelde transportnetwerken scoren markten in de Benelux en West-Duitsland hoog op de factoren ‘nabijheid van grote bevolkingsgebieden’ en de beschikbaarheid van ‘transportinfrastructuur’. Düsseldorf / Rhein-Ruhr en zijn drie sublocaties Hamm, Unna en de grootstedelijke regio Ruhr is de grootste stijger in de top 10 van Prologis.
Polen deed het eveneens goed in een aantal categorieën; een teken dat de Poolse markt zich snel ontwikkelt. Centraal Polen-Lodź wordt gezien als de best presterende markt buiten West-Europa.
Redactie LogistiekProfs