DHL laadt vrachtwagens voller door hogere rolcontainers

Redactie
09 oktober 2019
2 min

DHL wil de ruimte in vrachtwagens beter benutten door de inzet van hogere rolcontainers. De rolcontainer bevat 10 procent meer ruimte dan de huidige modellen en draagt daarmee bij aan verlaging van de CO2-uitstoot. Een proef die DHL bij Wehkamp uitvoerde bleek succesvol. 

Dat zegt Thijs Daalhuizen, proces manager bij DHL in een interview met Thuiswinkel.org. De vervoerder onderzocht met partijen als Connekt en Thuiswinkel.org de belading van voertuigen in de e-commercesector. Daaruit blijkt: het vloeroppervlak van vrachtwagens wordt goed benut, maar de hoogte niet. Boven de rolcontainers blijft namelijk ruimte over. 

Ideale hoogte

Daalhuizen: “Tot nu toe werd de hoogte van de rolcontainer gezien als een gegeven, eigenlijk weet niemand meer wat de oorspronkelijke reden is van deze maat. Wij zijn daarom gaan kijken wat een ideale hoogte eigenlijk is.” 

De deelnemers aan het onderzoek testten in eerste instantie een rolcontainer van 2,5 meter. Dan wordt de ruimte in een vrachtwagen optimaal benut, maar medewerkers hebben een ladder nodig om de rolcontainer te vullen. “Dat werkt natuurlijk niet. Uiteindelijk zijn we gekomen op een rolcontainer die 10 procent meer ruimte bevat dan de huidige modellen. De bovenkant is 15 centimeter hoger en onderin is hij iets lager.”

Vermindering CO2-uitstoot

Of DHL daadwerkelijk 10 procent minder vrachtwagens nodig heeft, moet uit de praktijk nog blijken. “Het hangt er bijvoorbeeld vanaf hoe vol de rolcontainer uiteindelijk daadwerkelijk geladen is en hoe vol de laatste vrachtwagen van de dag was. Maar uiteindelijk denken we inderdaad de investering terug te verdienen in minder ritten met de vrachtwagens. Dat heeft dus een substantiële vermindering in CO2-uitstoot tot gevolg. Bovendien helpt het ons ook in problematiek rondom de schaarste in werknemers. Goede chauffeurs zijn lastig te vinden.”

Om er zeker van te zijn dat werknemers niet zwaarder worden belast, staat er op een hoogte van 1,75 meter een strip op de rolcontainer. Daarboven mogen geen zware pakketten in de container getild worden. 

Aanpassingen nodig bij webwinkels

DHL gaat 25 procent van de huidige rolcontainers vervangen voor de hogere variant. De hogere rolcontainer kan namelijk nog niet bij alle klanten terecht. Zo waren bij Wehkamp aanpassingen nodig, omdat verzendzakken automatisch worden ingeladen. De hoogte waarop dat gebeurt moest eerst worden aangepast aan de nieuwe rolcontainers. 

Afbeelding: Jarretera / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen