De vier belangrijkste trends voor wagenparkbeheerders in 2018

Jan Willem Doornbos
02 januari 2018
3 min

Door een toenemende filedruk en afspraken in het regeerakkoord wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun wagenpark slim in te zetten. Data spelen daarin een cruciale rol, toch is het nog maar de vraag in hoeverre slimme auto’s daar een bijdrage aan kunnen leveren. De vier belangrijkste fleetmanagementtrends voor 2018.

1. Met data files voorspellen

Met de groeiende Nederlandse economie groeit ook het aantal files. Volgens cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) kostte verkeersdrukte in 2016 de maatschappij tussen de 2,8 tot 3,7 miljard euro en nam het reistijdverlies in 2017 toe met 10 procent. Het ziet er bovendien niet naar uit dat de filedruk voorlopig afneemt – volgens het KIM stijgt het reistijdverlies zelfs tot 28 procent in 2022.

Om kosten te besparen, wordt het voor bedrijven dan ook steeds belangrijker om bewust met routeplanning bezig te zijn. Nu gebeurt dat vaak nog op reactieve basis door een navigatiesysteem chauffeurs om files heen te laten leiden. Maar bedrijven zullen dit in 2018 proactiever moeten doen, als ze niet teveel uren aan files willen verspillen. Bijvoorbeeld door aan de hand van historische gegevens verkeersdrukte te voorspellen en trajecten op bepaalde tijdstippen te vermijden. 

2. CO2-reductie niet langer optioneel

Het reduceren van de CO2-uitstoot wordt voor bedrijven steeds minder een vrijwillige keuze. Waar dit tot voor kort nog vooral uit idealistische overwegingen gebeurde, lijken steeds meer bedrijven zich bewust te worden van de financiële voordelen. Zo blijkt uit onderzoek van Transparency Market Research dat bedrijven er vaker voor kiezen om kleinere voertuigen in hun wagenpark op te nemen, met name omdat deze minder brandstof verbruiken.

Maar ook transportbedrijven, die niet de optie hebben om over te stappen op kleinere voertuigen, zullen zich gedwongen zien hun CO2-uitstoot te verminderen. De in het regeerakkoord opgenomen kilometerheffing voor vrachtwagens zal er immers voor zorgen dat het aantrekkelijker wordt efficiëntere routes in te plannen en onnodige kilometers te voorkomen. 

3. Slimmere auto’s leveren niet veel inzicht op

Een grootschalige introductie van de zelfrijdende auto laat nog heel even op zich wachten, volgens het Victoria Transport Policy Institute, nog tot minimaal 2020. Dat neemt alleen niet weg dat auto’s in de tussentijd steeds slimmer worden.

Zogenaamde connected cars verzamelen steeds meer data. Het probleem is echter dat het voor wagenparkbeheerders niet eenvoudig is om iets met die gegevens te doen. Sterker nog, volgens een rapport van KPMG ontbreekt het zelfs de Nederlandse automotive-industrie aan de mogelijkheden de gegenereerde data in te zetten.

4. Flinke groei van telematicamarkt

Dat het niet eenvoudig is om data uit slimme auto’s te halen, betekent niet dat er geen groeiende behoefte is aan die gegevens. Onderzoeksbureau ABI Research voorspelt dan ook een toenemende vraag naar telematicasystemen, die bedrijven voorzien van inzichten in de prestaties van hun voertuigen.

Het aantal gebruikers van telematicasystemen zal de komende jaren dan ook flink groeien. Volgens ABI Research maken in 2021 wereldwijd 59 miljoen bedrijven gebruik van een fleetmanagementsysteem en zullen zij gezamenlijk zorgen voor een omzet van 21 miljard dollar.

Gerelateerde artikelen