Drie talenten met drie compleet verschillende wapenfeiten: Tijs van Driel geeft leiding aan start-up Red je Pakketje, Lennart Stachowitz was als Logistics Engineer verantwoordelijk voor de hoogseizoensvoorbereidingen van bol.com en Jeroen Provoost voert als interimmanager verbetertrajecten door bij Defensie. De logistiekelingen hebben één ding met elkaar gemeen: ze maken op 11 april kans op de titel Jong Logistiek Talent. Wie zijn deze talenten en waarom denken zij kans te maken op de titel?
Lennart Stachowitz – Project manager bij Ingram Micro
Lennart Stachowitz deed in 2015 al mee aan de verkiezing voor Jong Logistiek Talent. Toen werd hij vijfde, nu zit hij bij de laatste drie genomineerden. En niet zonder reden: al op zijn 23e was Stachowitz als Logistics Engineer bij Ingram Micro verantwoordelijk voor de hoogseizoenvoorbereidingen voor bol.com.
Vanuit het magazijn van logistiek dienstverlener Ingram Micro in Waalwijk starten Stachowitz en zijn collega’s in december met de voorbereidingen voor het daaropvolgende seizoen. “We bekijken de forecast voor het aankomende jaar en vertalen al die orders naar de verschillende verwerkingsgebieden.” Aan de hand van die analyse schat de Logistics Engineer in op welke verwerkingsgebieden er bijvoorbeeld capaciteitstekort kan ontstaan. “Vandaaruit zet ik projecten op om die capaciteit te verhogen. Dat is een uitdaging, want we hebben geen productieomgeving die we twee weken stil kunnen leggen om een project uit te rollen. Daarnaast kijken we altijd naar oplossingen die schaalbaar zijn. Dat kan door inpaktafels neer te zetten die je alleen bemant in een hoogseizoen. Of door te schuiven met de tijden waarop wordt gewerkt.” Aan de projecten werken de Logistics Engineers tot oktober, waarna het wordt overgedragen aan de operatie.
De twee piekseizoenen die Stachowitz voor bol.com heeft gedraaid waren volgens de finalist ‘zeer succesvol’. “De consument heeft er vertrouwen in dat er steeds later besteld kan worden. De piekmomenten worden daarom steeds heftiger. Toch hebben we in dit pand aan de Veerweg ontzettend goede hoogseizoenen gedraaid. Er was geen sprake van een ontzettend capaciteitsoverschot of -tekort op afdelingen.”
23 jaar lijkt jong voor dergelijke verantwoordelijkheden, erkent ook Stachowitz. “Het is best bijzonder om op om die leeftijd al een model te ontwikkelen, waarop ook het management haar keuzes baseert. Maar bij Ingram Micro letten ze niet zo op leeftijd. Mensen vertrouwen op je.”
Sinds begin dit jaar werkt Stachowitz als project manager binnen dezelfde afdeling. “Als engineer deed ik ook een stuk project management. Ik voelde de behoefte om daar meer op te focussen. In mijn huidige rol filter ik aanvragen van engineers; wat gaan we wel doen en wat gaan we niet doen? Dat bevalt me heel goed. Ik heb een coachende rol en ben ik deze functie strategisch bezig. Zo krijg ik ook meer mee van de visie van Ingram Micro.”
Waarom Stachowitz zou moeten winnen? “Als engineer werk je soms aan twintig verschillende projecten tegelijkertijd. De ene keer zit je met interne stakeholders, dan weer met een leverancier. Een van mijn krachten is mijzelf aanpassen aan de persoon die ik voor me heb. Met iemand van de technische dienst praat je heel anders dan met iemand van IT. Ik heb me verdiept in programmeertaal, zodat ik kan meelezen met bijvoorbeeld een IT’er. Als je weet hoe je mensen moet aanspreken, creëer je draagvlak.”
Tijs van Driel – COO bij Red je Pakketje
Tijs van Driel heeft in zijn jonge carrière in de logistiek een onconventioneel pad bewandeld. Hij startte na het vwo met de loodzware opleiding tot officier der mariniers, maar verruilde zijn uniform in 2016 voor startup Red je Pakketje. Daar is hij mede-eigenaar en COO.
Red je Pakketje is een same day delivery carrier. Het bedrijf haalt tot 14:30 uur bestellingen op bij webshops en bezorgt deze ’s avonds bij de consument thuis. Tussen de pick-up en het aflevermoment zit maximaal tien uur. Consumenten ontvangen een tijdvak van een halfuur en kunnen te allen tijde het bezorgadres wijzigen. “Dat zijn eigenlijk hele simpele dingen, die bij veel grote partijen nog niet mogelijk zijn.” Dat hier veel vraag naar is, blijkt wel uit de exponentiele groei die Red je Pakketje heeft doorgemaakt. Van Driel: “In het begin zetten we vrienden en kennissen in als chauffeurs en werkten we met personenauto’s en wat kleinere busjes. Daar is snel verandering in gekomen.” De carrier groeide in anderhalf jaar tijd uit naar een bedrijf met 110 bussen, meer dan 230 chauffeurs en klanten als Greetz, BVA en Cameranu. Het afgelopen jaar boekte het bedrijf een volumegroei van 750 procent. Er wordt niet meer vanuit één locatie gewerkt, maar vanuit zeven hubs verspreid door het hele land.
Aan Van Driel de taak om die groei in goede banen te leiden. Hij is verantwoordelijk voor de chauffeurs en hub managers maar ook voor de planning, klantenservice, en het wagenparkbeheer. “Het bewaken van de kwaliteit tijdens de groei is voor mij de grootste uitdaging. Het heeft heel veel kanten. Allereerst moet je veel mensen vinden en die op een goede manier blijven inwerken. Daarnaast moet je processen telkens aanpassen en opschalen.” Hoe doe je dat zonder logistieke achtergrond? “Ik verdiep me in de Lean filosofie, maar het is vooral ook een stukje gezond verstand. Bijvoorbeeld de keuze voor lokale hubs. Daar gaat wel data overheen, maar we kijken ook gewoon naar wat handig is. Nederland is een klein land. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn om een pakketje van a naar b te krijgen. We willen het simpel houden. En het helpt dat er bij Red je Pakketje heel veel goede mensen werken, die samen met mij heel hard werken.”
Over de finaledag zegt Van Driel: “Het is vast even wennen. Ik treed normaal niet zo op de voorgrond, maar zie het als een mooie kans om te benadrukken wat we hebben neergezet en hoe ik dat logistiek gezien in goede banen heb geleid.”
Jeroen Provoost – interimmanager bij Yacht/Defensie
Toen Jeroen Provoost via Yacht bij Defensie werd gedetacheerd, zag hij best wat uitdagingen: is de organisatie niet te log om te veranderen? En zit Defensie niet vast in rangen en protocollen? Het tegendeel bleek waar. “Ja er zijn protocollen, rangen en regels maar zodra een bepaald idee bijdraagt aan een betere organisatie, komen mensen in beweging en kunnen er stappen worden genomen.”
Provoost volgde een studie Logistiek & Technische vervoerskunde aan de NHTV in Breda. Hij kon na zijn afstuderen direct aan de slag bij De Efteling, waar hij zich onder meer focuste op het optimaliseren van de op- en overslag en het verbeteren van interne processen. Inmiddels heeft hij het pretpark verwisseld voor een andere organisatie: Yacht.
Vanuit Yacht werd Provoost in eerste instantie voor een jaar bij Defensie gedetacheerd, op het Logistiek Centrum Woensdrecht van de Koninklijke Luchtmacht. Na een jaar besloot Provoost zijn opdracht te verlengen en de verbetertrajecten over heel Defensie door te voeren. “Het eerste jaar werkte ik als asset manager bij Missie Ondersteunende Systemen (MOS Groen), nu als interimmanager bij Programma Management. Ik ga niet mee in de processen, maar probeer verbeteringen door te voeren: wat doen we, wat is het resultaat ervan en wat kan er anders? We werken hier met de scrum methodiek. Elke ochtend komen we met deelnemers samen en bespreken we de status. Mijn grootste rol hierin is om mensen en afdelingen samen te brengen en gezamenlijke problemen of knelpunten te ontdekken. Door vanuit verschillende afdelingen naar de gezamenlijke problemen en knelpunten te zoeken, en door vervolgens gezamenlijk deze knelpunten op te lossen, ontstaat er een ontzettend sterke organisatie.
In juni loopt de opdracht van Provoost bij Defensie af. Hij laat de organisatie met een gerust hart achter. “De verbeterslag wordt doorgezet. Mensen weten elkaar te vinden. Dat is belangrijk als interimmer: dat wanneer je weggaat de zaken gebord zijn en mensen eigenaar zijn van het proces.” Wat hij hierna gaat doen? “Ik weet het nog niet precies, ik vind veel verschillende bedrijven en markten interessant, veranderende organisaties zorgen altijd voor uitdagingen. Gelukkig ondersteunt Yacht mij hierbij om te ontwikkelen en weer een nieuwe uitdaging aan te gaan.”
Over de vraag wat Provoost tot Jong Logistiek Talent maakt, hoeft hij niet lang na te denken: “Het verbinden van mensen. Wat mij bezighoudt is de visie vanuit de hogere leiding vertalen naar de processen op de vloer. En andersom: de problemen van de mensen op de vloer te vertalen naar actiepunten voor het management. In de sector wordt wel eens te veel op een KPI gericht terwijl als je aan de ene meter draait kan er ergens anders iets veranderen. Het verhaal, de verklaring van de meter en het totale plan is waar de mensen erbij komen. Mensen maken de organisatie.”