De Ever Given die dagenlang het Suezkanaal blokkeerde is los. De scheepvaart is weer hervat. Toch zal het naar verwachting nog dagen duren voordat de opstopping van meer dan 360 schepen is weggewerkt. Een logistieke puzzel volgt voor onder meer de haven van Rotterdam.
Bagger- en sleepboten kregen het zwaarbeladen schip maandagmiddag losgerukt uit de klei. Verantwoordelijk voor die operatie was het Nederlandse bergingsbedrijf Boskalis, dat zich de afgelopen zes dagen over het 400 meter lange containerschip ontfermde. Maandagochtend lukte het om de achterkant uit de klei te trekken, ’s middags volgde de voorkant – onder luid getoeter van de sleepboten. De Ever Given is voor inspectie naar een breder stuk kanaal getrokken, waarna het zijn weg zal vervolgen naar Rotterdam.
“Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het team ter plaatse en de vele collega’s van ons dochterbedrijf Smit Salvage en Boskalis thuis hebben verricht”, aldus Boskalis-topman Peter Berdowski. Volgens Berdowski was de ’tijdsdruk evident en ongekend groot’.
Logistieke puzzel
Verschillende havens wacht nu een logistiek huzarenstuk. Dat geldt met name voor de haven van Rotterdam, eindbestemming van een groot deel van de vertraagde schepen. Overslagbedrijven zullen in recordtijd containers moeten lossen en verspreiden over het binnenland. Zij weten nog niet welk schip wanneer aankomt. “Dat bepalen de reders, maar die kunnen dat pas wanneer ze weer varen”, zegt Rob Bagchus van containeroverslagbedrijf ECT tegen het AD.
Aan reders de taak om de schepen zoveel mogelijk te verspreiden over de Europese havens. Veel plek is er echter niet. “Alle havens zaten al zo’n beetje aan het maximum van hun capaciteit.” De schepen zullen op ankergebieden op de Noordzee moeten wachten op hun beurt. Baghus verwacht dat het weken zal duren voor de achterstanden zijn ingelopen.