De disruptieve technologieën (en toepassing) die elke supply chain professional moet kennen

Redactie
23 oktober 2020
5 min

Eén van de meest bepalende kenmerken van supply chain management (SCM) is het hoge tempo waarin veranderingen plaatsvinden. En hoewel veel onderdelen van SCM, van het concurrentielandschap tot regelgeving, worden bepaald door die verandering, is een van de grootste uitdagingen misschien wel de constante ontwikkeling van de technologie. Technologie die een onmisbare steunpilaar is geworden voor deze sector.

Niet alleen moeten supply chain-professionals op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van transportmanagementsoftware, mobiele technologie, zichtbaarheid en magazijnautomatisering – er zijn ook nog de nieuwe technologieën (AI, VR, AR, IoT, 5G) die de nodige impact hebben op SCM.

Met zoveel verschillende technologieën moeten we oppassen dat we het overzicht niet kwijtraken in het oerwoud van mogelijkheden. Te vaak gebeurt namelijk dat, in de overload van mogelijkheden en informatie, bedrijven niet weten wáár ze moeten beginnen of welke technologie nu daadwerkelijk nut heeft om te implementeren. Het gevolg: we blijven ‘hangen’ in de huidige situatie. Het inzetten van technologie zou altijd gebaseerd moeten zijn op een strategie, en geen enkele organisatie zou technologie klakkeloos moeten volgen zonder een vooraf gedefinieerd doel. Voordat we de snelle ontwikkelingen van nieuwe technologieën meteen inzetten en profiteren van de kansen die het biedt, is het noodzakelijk dat supply chain-professionals daadwerkelijk begrijpen wat de technologie inhoudt, wat de toepassingen ervan kunnen betekenen voor SCM en of het inzetten daadwerkelijk zinvol is voor het bedrijf. Pas daarna kunnen de juiste keuzes gemaakt worden en weet je of een gekozen technologie ook daadwerkelijk waarde zal toevoegen binnen SCM.

Vier van de meest actuele en relevantie (disruptieve) technologieën zijn AI, blockchain, GeoTech en Augmented Reality. Maar op welke facetten bieden zij kansen voor SCM?

Kunstmatige intelligentie

Een zoektocht naar de definitie van kunstmatige intelligentie (AI) resulteert in ‘een secundair onderdeel van computerwetenschap, waarbij machines menselijke intelligentie imiteren’. AI is overgegaan van iets wat we enkel in films zagen naar een technologie waar we dagelijks mee in aanraking komen in ons persoonlijke en professionele leven, vaak zonder dat we het in de gaten hebben.

Eén van de belangrijkste facetten waarop AI SCM kan versterken is de enorme hoeveelheid data. Supply chain-professionals hebben bergen informatie binnen handbereik. Deze grote hoeveelheden kunnen soms overweldigend zijn. De toepassing van AI op de data-analyse maakt het gemakkelijker om de enorme hoeveelheden gegevens te analyseren en bruikbare inzichten aan het licht te brengen.

Een andere toepassing van de technologie in de logistieke industrie is AI-gedreven visuele inspectie. AI kan en wordt gebruikt om bijvoorbeeld items te scannen die worden ingeladen voor verzending of bij een controle – bijvoorbeeld op defecten – in een distributiecentrum.

Maar AI wordt ook gecombineerd met big data om te kunnen anticiperen op orders voordat deze geplaatst zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Amazon Anticipatory Shipping, waarbij Amazon het koopgedrag van de consument volgt. Door dat gedrag te koppelen aan big data kan er voorspeld worden wanneer de consument hoogstwaarschijnlijk een product zal kopen. Op dat punt verzendt Amazon het artikel naar een magazijn in de buurt van de consument, wat betekent dat tegen de tijd dat de consument daadwerkelijk op ‘kopen’ klikt, het pakket binnen enkele uren geleverd kan worden – het is immers toch al in de buurt.

Augmented Reality

Augmented Reality (AR) wordt ingezet om unieke en waardevolle klantervaringen te creëren, met als onderscheidende factor én duidelijk voordeel dat de consument een product of dienst kan uitproberen voordat het daadwerkelijk wordt gekocht. En net als bij de B2C-toepassing biedt de implementatie van AR in SCM enorm veel mogelijkheden.

AR biedt bijvoorbeeld kansen op het gebied van warehousing zoals orderverzameling, reparatie van apparatuur, veiligheid en training. Een concreet voorbeeld van de inzet van AI binnen SCM is het valideren van artikelafmetingen middels AR. MobileSTAR, een mobiliteitsplatform dat voornamelijk wordt ingezet door dienstverleners (LSP’s) en vervoerders, biedt de mogelijkheid met een AR-overlay. Door een smartphone camera op een specifiek pakket te richten wordt er via de app mét AR-overlay een scan gemaakt waarmee de afmetingen gemeten en gevalideerd kunnen worden. Vervolgens worden die gegevens gekoppeld aan de logistieke systemen en ingezet voor de capaciteitsplanning. 

GeoTech

De logistieke sector moet zich voorbereiden op een verandering in de manier waarop we denken over traditionele adressering. Eerder zagen we al dat bedrijven een meer geocode-gestuurde aanpak integreren, bijvoorbeeld Domino’s die pizza’s bezorgt in het park of op het strand – zonder een exacte postcode en huisnummer dus. Merken gaan op zoek naar de exacte locatie van een klant om goederen en diensten te leveren, waarbij beperkingen geen rol meer spelen. De supply chain gaat daar ongetwijfeld de impact van voelen.

Nieuwe adresseringsoplossingen, zoals what3words, die het mogelijk maken om locaties nauwkeuriger te delen, beginnen steeds meer voet aan de grond te krijgen in de logistieke wereld. Vrijwel elke SCM-oplossing is (nu nog) gebaseerd op een traditioneel adres. De opkomst van GeoTech-technologie zal een enorm effect hebben op IT-teams en softwarebedrijven, omdat alle technologieën en bestaande systemen moeten worden geüpdatet om ervoor te zorgen dat bestellingen niet alleen soepel door de hele supply chain gaan, maar ook met een nauwkeurige locatiebepaling worden bezorgd.

Blockchain

Tenslotte is er nog de inzet van blockchain die een duidelijke impact heeft op SCM. De technologie stelt bedrijven in staat om het complexe verkeer van inkomende en uitgaande goederen beter te beheren. Telkens wanneer het product een stap verder gaat in de keten, en dus van ‘eigenaar’ verandert, wordt de desbetreffende transactie middels blockchain gedocumenteerd. Door deze werkwijze en toepassing ontstaat er een permanente geschiedenis en rapportage van het product.

Blockchain heeft het potentieel om de transparantie en de veiligheid van de supply chain drastisch te verbeteren. Zo introduceerde afgelopen jaar Alibaba Group het Food Trust Framework, waarbij er gebruik wordt gemaakt van blockchaintechnologie om de traceerbaarheid en transparantie van de supply chain te verbeteren en zaken als voedselfraude te bestrijden.

Eigenlijk zijn AI, AR, Blockchain en GeoTech nog maar het topje van de ijsberg als we spreken over disruptieve technologieën waar supply chain-professionals in de toekomst ongetwijfeld mee te maken krijgen. De technologische ontwikkelingen bieden volop potentieel – mits we ze op de juiste manier inzetten.

Auteur: Roel Assies, Vice President Sales bij BluJay Solutions 

Gerelateerde artikelen