De Duitse autofabrikant Daimler gaat in Amerika een pilot draaien met platooning op de openbare weg. Naar eigen zeggen zijn ze daarmee de eerste commerciële partij in de VS.
Platooning verbindt vrachtwagens met elkaar door middel van een wifi-verbinding, waardoor ze in een colonne kunnen rijden. Door dicht op elkaar te rijden, neemt de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik af. Remmen doen ze vrijwel tegelijk, door de wifi-verbinding waarmee ze in contact staan. Alleen de eerste truck hoeft hierdoor een bestuurder te hebben.
Platooning wordt vaak aangedragen als milieuvriendelijke oplossing tegen de vele uitstoot van trucks: De techniek zou onder andere brandstofverbruik en CO₂-uitstoot tot 10% verminderen. Tot nu toe is de techniek in Amerika nog niet op de openbare weg getest, in Europa wordt er al wel geëxperimenteerd met de techniek door onder andere Mercedes-Benz, Volvo en DAF.
Openbare weg
Daimler wil vooral onderzoek plegen vanuit een commercieel oogpunt: de impact op verschillende aspecten als verzending, opleiden van bestuurders en logistiek worden nauwgezet in de gaten gehouden. Het is niet de eerste technologische ontwikkeling waarin Daimler investeert: Wereldwijd heeft Daimler al 500.000 trucks verbonden met het Internet of Things.
Daimler voerde al proeven uit op haar testterrein in Madras, Oregon, maar heeft nu van de overheid toestemming gekregen ook op de openbare weg in Oregon en Nevada in een karavaan te rijden. De test die nu op de openbare weg wordt uitgevoerd, zal gebeuren met twee vrachtwagens. Om meer trucks samen te laten rijden, zullen de Amerikaanse wetten aangepast moeten worden.